Mafia 2 säljer dåligt ;) Dags att fira!

Det är med ett litet småleende på läpparna jag konstaterar att Mafia 2 säljer uselt. Nu hoppas jag att 2K Czech förstår att de valde fel målgrupp när de vände sig till pubertala tonårspojkar i de lägre åldrarna utan förmåga att tänka själva. Den målgruppen är inte direkt köpstark och det borde de redan ha förstått. Spelkonsumenter vill inte år 2010 ha en produkt där man letar efter Playboytidningar. Som när IGN skriver om spellängden på spelet efter att de konstaterat att den är kort, “but there are the Playboy centerfolds … to double back for.” Mycket att gå tillbaka till, eller hur?

På listan över bäst säljande TV-spel borta hos Amazon ligger spelet just nu på 44:de plats. Spel som ligger bättre till är bland annat titlar som Just Dance och Gold’s Gym Dance Workout. Och det tycker jag säger en hel del om uppföljaren till ett av de bästa spelen jag någonsin har spelat. Att spelet skulle vara buggigt när det släpptes och att det är därför det säljer dåligt tror jag inte ett dugg på.

mafia2_wallpaper_4

Jack Scalici, Director of Creative Production (2K Games) säger så här i en intervju borta på UGO. “-Anyone who plays this game better have seen boobs by age 18 or whatever. And you know, for those that haven’t, here you go.” Sedan fortsätter han att förklara att han känner massor av bögar som inte alls tar illa upp av nakna kvinnor utan tvärtemot uppskattar det. Kvinnorna verkar han dock inte känna (kors i taket?) men hänvisar till att det är mer nakenhet på MTV Spring Break eller vilket annat TV-program som helst.

Jag tror faktiskt att 2K Czech enbart består av ett gäng pubertala 25 åriga pojkar (män är en titel de knappast är värda) som fick för lite kärlek när de växte upp (tragiskt när det är taget ur dess kontext men med deras kvinnosyn är de knappast värda någon kärlek). De tror nu helt enkelt att det vore coolt att stoppa in lite Playboytidningar i deras spel så det kan sälja bättre. Då kanske dessa pojkar utan någon som helst verklighetsförankring till och med kan få träffa en riktig playboytjej när de hyr in henne till fotografering av sitt spel. Kanske de till och med kan få skymta ett par “riktiga” tuttar och inte bara de som de dagligen glor på vid datorskärmen.

Mafia_II_Playboy-thumb-550x328-35235

I bland när man för diskussioner mot män (för det är oftast män) angående att det vore bra att ha in mer kvinnor i olika företag så får man ofta kommentaren “-Det spelar väl ingen roll vilket kön de som jobbar har, det viktigaste är väl att de är duktiga?”. Problemet är att det spelar en väldigt stor roll. Jag tvivlar inte på att 2K Czech består av ett gäng duktiga grafiker, programmerare etc, men hade det funnits kvinnor ombord på företaget så hade ett sådant här pubertalt spel aldrig gått igenom till slutkonsumenten. Och det är enbart i egenskapen att de hade varit kvinnor, inget annat. Så visst tusan är det viktigt att det finns kvinnor i alla branscher av enbart den egenskapen att de är kvinnor. Lika viktigt är det att det finns män i branscher där kvinnor är överrepresenterade, och det också enbart av egenskapen att de är män.


  Kategorier:
Åsikt, PC


  Spelsiter visar inte nyheter rätt!

Alltså, det här kommer att vara ett något negativt inlägg för nu är jag så sjukt trött på att just spelsiter inte visar nyheter på ett “riktigt” sätt. Och det här är antaglien jag relativt ensam att tycka eftersom nästan inga spelsiter gör som jag vill 😛

Jag skall räkna upp spelsiter här som visar nyheter på “fel” sätt:

 

Några ligger mittemellan

 

Vad menar jag då med att visa nyheter på “rätt” sätt? Jo genom att visa dem lite som ett blogginlägg. Alltså först en rubrik, sedan en liten text (alltså, längre än den dom har på gamereactor och gamecore) som gör att jag blir intresserad av att läsa mer. FZ.se gjorde i dagarna om sin design från bra till usel. Tidigare kunde man gå in på fz.se/nyheter för att få precis så som jag menar. Gör man det i dag får man toppnyheter presenterade på det sättet jag gillar, men de senaste nyheterna får man bara i en liten fjantig ruta med rubrik.

Loading.se skall vi inte ens prata om, finns det något mer oinspirerande än att läsa nyheter där? Ja, det kunde möjligen vara på Eurogamer.se då. Jag vill inte bara ha en rubrik och sedan måste man klicka sig in där för att läsa lite till. För att gnälla lite till på Eurogamer, vad är poängen när man är inne på en nyhet att därifrån behöva klicka ytterligare en gång för att läsa kommentarerna? Och på samma gång inte se nyheten längre så man kan jämföra om de i kommentarerna hänvisar till något som är skrivet där. Vilket man får anta att dom gör eftersom det är den texten dom kommenterar. Den skiten höll också fz.se på med innan den nya designen (något som blev bättre iaf).

En liten eloge skall Skillpoint.se få eftersom dom har lite text efter sin rubrik. Men jag tycker fortfarande att det är för lite. Och varför använder sig inte sidorna av ajax för att lägga till en smart liten “Läs mer” knapp som lätt lägger ut den resterande texten så att jag slipper swappa sidor som en idiot.

Nä, jag saknar gamla Fz.se och PS3Bloggen.se, där fick jag nyheter presenterade på ett tillfredställande sätt. Varför inte ge mig som konsument av de här sidorna alternativet att välja själv hur jag vill ha sidorna presenterade? Jag vill bara avslutningsvis på förhand ursäkta mig om jag har på någon sida missat den här inställningen och att det faktiskt fungerar. Jag har dock inte hittat den än så upplys mig genast så ber jag om ursäkt till den aktuella sidan.


  Kategorier:
Åsikt


  Höstens inte längre efterlängtade spel

Här är en liten lista igen, fast den här gången är det från de spelen som jag har haft uppsatt som inköp men som av någon anledning lämnat listan.

Mafia 2

mafia2_042408_7245

Jag verkligen avgudade Mafia 1 när det kom. Det var allt som GTA3 inte var, med andra ord, roligt, spännande och med en inlevelse som liknande spel än i dag inte kommit upp i. Varför har då Mafia 2 lyckats ramla ner från min lista på efterlängtade spel? Jo för utvecklarnas totalt fördrivna kvinnosyn som ger mig sådan avsmak att jag fortfarande känner mig smutsig efter att ha spelat demot för några veckor sedan. Är målgruppen för Mafia 2 enbart små tonårspojkar som inte fått vett nog in i skallen för att förstå bättre? Är målgruppen till för män i 30-årsåldern som blivit så avtrubbade av att ha tittat för mycket på porr på nätet så att de inte längre reagerar när de ser exploatering av kvinnokroppen som om det vore ett stycke dött kött som bara är till för våran njutning? Nä, jag blir så förbannad att detta är nog för en bojkott av 2K Czechs samtliga eventuella framtida spel. Äckligt är det!

R.U.S.E

8366orig

Ett spel som jag såg framemot mest för dess fantastiska grafik och hur man kunde zooma in och ut så mycket som man ville. Det här spelet föll även det på demot när jag spelade det. Inte dock på liknande grunder som Mafia 2 utan helt enkelt på att kontrollen inte var tillräckligt bra samt att jag verkligen hatar spel som har en tydlig kant där man ser att spelplanen är slut. I R.U.S.E’s fall är ju det här ett designval vilket jag är medveten av, men det tilltalar tyvärr inte mig.

Final Fantasy 14

finalfantasy14mmorpgscreens

Blev jättesugen när jag hörde talas om det här spelet förra året. Ett MMORPG i Final Fantasys värld. Jag hör till dem som inte har testat FFXI och vet inte hur bra genomför det är. Men sedan utannonseringen så har det hänt mycket saker i mitt liv som helt enkelt gör att jag inte har tid att sätta mig in i ännu ett MMORPG. Jag ska vara glad om jag överhuvudtaget kommer ha tid att återaktivera mitt WoW när Cataclysm släpps.

Battlefield 1943

42347_orig

Det här spelet är ju redan släppt tänker ni nu. Men eftersom jag i första hand är en PC-spelare så skulle jag aldrig ens få till tanken att spela det med en gamepad. Dock är det försent att släppa spelet nu. Speciellt när Bad Company 2 till PC var en sådan stor hit och att Medal of honor och Battlefield 3 närmar sig. Kan vara höstens mest onödiga släpp?


  Kategorier:
Åsikt, PC


  Att vara eller icke vara

Jag funderar på att lägga ner den här bloggen på grund av tidsbrist den senaste tiden. Men ändå är jag sugen att återuppta bloggandet om mer tid kommer att finnas. Speciellt nu under kvällen och debatten om kvinnor i spelmediet har jag fått lite mer blodad tand av att fortsätta blogga. Så att jag har någonstans att skriva av mig allt jag tycker, för det är mycket.

Twitter räcker liksom inte riktigt till för att få ut allt vettigt man vill säga. Och att bara skriva kommentarer på andras bloggar gör att jag inte till 100% får igenom min vinkling på frågan. Och frågan om genus oavsett vilket kontext det rör sig om ligger mig extra varmt om hjärtat med tanke på min nuvarande utbildning till lärare i de lägre åldrarna och hur viktigt det är med att inte lägga samhällets skeva värderingar i våra barn. Gör vi vuxna fel redan där så är det som att ytterligare en generation går förlorad och vi (läs: våra barn) får börja om från början igen.

Nu var ju det här inlägget inte menat som ett riktigt inlägg i debatten utan bara ett sätt att visa att jag fortfarande lever, men att jag inte har beslutat om hur det blir med bloggen. Jag gissar att jag kommer kunna ge er ett svar på den frågan om några veckor då jag har en veckas semester innan skolan börjar igen.

På återseende!


  Kategorier:
Åsikt, Uppdatering


  Företaget vill inte ha mina pengar

Vi lever i framtiden, i den tid då svävare och häftiga hemmarobotar skulle höra till vardagen. Nu när vi väl är i framtiden så har vi förstått att den inte riktigt ser ut på det viset vi trodde innan millenniumskiftet. Något som däremot har blivit verklighet är digital distribution av film, musik och spel. Det är väldigt bekvämt att kunna hyra film över nätet, streama senaste Kent-plattan över Spotify och köpa spel över Steam osv. Men här är det något som har slått snett på våra kära företag som mer än gärna vill ha pengar av oss för deras tjänster. Bor man nämligen i “fel” land eller i “fel” världsdel så vill de helt plötsligt inte ha några pengar även om i princip distributionen av varan är gratis i de fallen där de använder sig av torrentliknande teknik. Även i övrigt understiger kostnaden för distributionen ändå priset som försäljningen drar in.

I går twittrade Impulse Driven om att de sålde Command & Conquer 4 för 192 kronor. Det kände jag att det var såpass bra pris att jag kunde lägga mina sparade CSN-pengar på. På med datorn och loggar in på mitt konto enbart för att mötas av texten “Sorry, this item is not available in your region”. Seriöst! Vad är det som begränsar mig att köpa det här spelet för mina pengar? Varför är mina pengar mindre värda än amerikanska pengar? Jag vet att det inte är Impulse’s fel utan att ansvaret i det här fallet ligger på EA. Men om jag skulle jobba som försäljare av en digital vara som enbart kostade den servertrafik som det skulle kräva för mina kunder att tanka ner varan så skulle jag inte begränsa mig till att bara sälja den till 300 miljoner amerikaner. Det känns som ett stort tjänstefel att begränsa sig på det viset. Jag är inte tillräckligt tekniskt kunnig men jag antar att distributionen av 4.5 GB data inte kostar mer att distribuera över till Europa än det kostar att skicka från LA till New York, men jag kanske har fel?

#FAIL


  Kategorier:
Åsikt, PC


  Natal separerar kvinnor och män

Det finns en funktion i Natal som kan identifiera om spelaren är en kvinna eller man. I Youtubefilmen jag har klistrat in här så demonstreras det hela och på de två försökspersonerna så fungerar det utmärkt. Det är ju otroligt vad man kan göra med Natal tänker man kanske lite spontant. Men börjar man fundera lite på vad Microsoft har för baktanke med en sådan här funktion så blir man genast lite milt äcklad.

Jag ser skräckscenariot med riktad reklam beroende på vilket kön man har. Jag anser att man inte kan rikta reklam mot ett kön då personens intressen inte sitter i vad man har mellan benen. Med tanke på hur långt Microsoft har kommit i sitt jämställdhetstänk (ta bort sexuell läggning så försvinner problemet exemplet på live) så känns risken stor att vi kommer att få fluffig hästspelsreklam om det visar sig att man är en kvinna och cool bilspelsreklam om det visar sig att man är en man.

För om det inte är riktad reklam eller spelrekommendationer man är ute efter med den här funktionen så kan jag inte förstå varför den skall existera. För inte tänker väl Microsoft tvinga oss att spela med samma kön som vi själva är i spelens värld? Nej, det tror jag inte på. Kanske man försöker tvinga oss på en avatar i Live som har samma kön så att inte “missförstånd” skall kunna uppstå. Nä för tänk om jag spelar med en manlig avatar som kvinna eller tvärtom vad rörigt det skulle bli.

Vad är då nästa steg? Att den läser av min hudfärg (för det tvivlar jag inte på att den kan) och ger mig rekommendationer baserad på den? Kan jag få träningsspelsrekommendationer om jag är tjock? Varför i hela världen skall Natal bry sig om vilka fysiska attribut jag har överhuvudtaget när jag skall spela ett spel? De har nämligen ingenting med hur jag spelar mina spel eller vilka spel jag spelar.


  Kategorier:
Åsikt


  Min syn på Remedys svek

Enligt mig har Remedy alltid varit ett företag som gjort kvalitativa spel som har legat i framkanten rent grafiskt. Att de nu väljer att släppa Alan Wake enbart på Xbox 360 som är en maskin med hårdvara från 2006 känns så bakvänt att det skruvar sig i mig. Remedy skall driva grafikstandarden framåt, inte bakåt på ett gammal grafikkort från DirectX 9-tiden.

Ja men så vad är då deras argument för detta. Jo, att de tycker att spelet passar bäst på en storbildsskärm och att de själva föredrar att sitta i en soffa när de spelar. Alltså, visst jag köper att de tycker det. Alla får ju tycka precis som de vill. Men att de tvingar oss att spela med handkontroll på en TV är vad jag har något emot. PC’n har möjligheten att spela med kontroll på TV medans 360 inte har den möjligheten.

Men visst, det är deras spel och dom gör givetvis precis vad de vill med det. Tycker jag inte om det så är det bara att låta bli att köpa det. Vips, 600 spänn rikare blir jag på det och kan istället spela Max Payne på min PC och vara nöjd. Men det är väl egentligen inte riktigt så enkelt? Vi konsumenter har makten att påverka. Antingen genom bojkott eller genom att driva kritiska åsikter på nätet. Min bojkott på Modern Warfare 2 håller fortfarande i sig men jag vet inte riktigt vad det har gett för effekt. I det här fallet kommer jag vädra mina åsikter istället för att jag ändå tycker att ett tredjepersonsspel går bra att spela med kontroll. Fast det är ändå irriterande att jag inte kan välja själv!


  Kategorier:
Åsikt, PC, Xbox


  Dags att klaga lite

iphone-version-of-doom-classic-due-out-next-month

Doom classic till iPhone är verkligen helt fantastiskt. Det är det helt klart bästa spelet jag någonsin har spelat till en mobiltelefon. Men så är det nu det här med uppdateringar. Varför skapar inte ID Software en DLC-shop där vi kan få köpa nya wads(banor) till det här spelet. Jag menar, DLC finns nu nästan till varje litet skitspel som helst på iPhonen. Men inte till spelet med ett stort S över sig.

De Wads som jag mer än gärna hade sett är då givetvis doom2.wad, heretic.wad och hexen.wad. Det är ju ändå prDoom som ligger till grunden för Doom Classic och då går dessa spel även att köras genom den. Så utan någon direkt ansträngning från Mr. Carmack så kunde han tjäna några lätta pengar genom mitt tips. Nu vet jag ju att herr Carmack har filat på både musik och grafik till Doom Classic så helt så lätt är det inte om man vill ha den kvalitet som John uppenbart alltid vill ha(tur egentligen). Men för oss som nästintill dör av väntan tills dessa spel släpps så kunde han fixa lite snabba pengar från oss 😉


  Kategorier:
Åsikt, Doom, Retro


  Är det nära slutet för PCn?

steam-logo

Läste idag att spelet Far Cry 2 kommer att få sin första DLC uppdatering på PC. Det PC-användarna kommer att få är ett par nya vapen och fem stycken multiplayerkartor. Detta för 5 dollar, och säkerligen blir det 5 euro här i Europa. Det jag funderar på är om speltillverkarna kommer vägra att släppa SDK’n till sina spel nu. Att vägra låta spelarna ha möjligheten att själv modda sina spel. För om moddningsmöjligheter finns så kan ju spelarna själva skapa sina banor, själva skapa sina egna vapen, själva skapa allt det där som tillverkarna kan ta betalt för helt gratis! Detta är bara en tanke jag har som jag verkligen inte hoppas blir verklighet. För är det något som PC-spelarna har som inte konsolerna har så är det spel som är modbara. Hur länge hade Half-Lifes motor hållt sig om det inte vore för modden CS?


  Kategorier:
Åsikt, PC


  Att hata Halo

 halo3När jag köpte min Xbox förra helgen så fick jag med två spel. Halo 3 var det ena. Jag har nu i kväll efter skolarbetet verkligen försökt sätta mig med singleplayerkampanjen och försökt leva mig in i storyn på samma sätt som jag gjorde i Gears of War 2, Fable 2 och Mass Effect. Men det händer ingenting. Det är som att spela Doom 1 utan magin i det som sker på skärmen. När jag spelade Doom 1 blev jag inte förtjust i historian spelet berättade utan i tekniken. Att det var hur snyggt som helst och att man kunde springa runt och bara förundras över de häftiga korridorernas grafiska excellens. Halo 3 har varken historian eller något grafiskt lullull. Inte heller är det speciellt fängslande rent gameplaymässigt heller. Jag spelade även en sväng multiplayer där jag hamnade i mitten av de som spelade. Jag tyckte det var astråkigt hela tiden, det lyfte aldrig. Så jag undrar vilka det är som tycker om Halo 3? För mig är det oförståligt att Ni existerar.

halowars

 

 

Sedan var det dags för en liten sväng i Halo Wars. Ett helt okey RTS för att vara på konsol. Jämför man det med många RTS på PC är det däremot rent ut sagt skitdåligt. Problemet med Halo Wars är dock inte att det är ett förenklat RTS, utan att det inte har en historia som man blir tokig i och vill veta mer av. Halo-loren är inte tillräckligt fängslande för att man skall sitta trollbunden. Så vill jag spela strategi på konsol så sätter jag hellre på Civilization Revolution. Dock är det hellre inget mot Civilization 4 på PC, men om vi håller oss till konsol här nu så är det överlägset.

Så kontentan av det här är väl helt enkelt att jag är en Halo-hatare. Har aldrig tyckt om det, kommer aldrig tycka om det heller. Det är som ett taskigt PC-spel som kommer 10 år försent.


  Kategorier:
Åsikt, PC, Xbox


« Föregående sidaNästa sida »