Spellusten är borta

Jag har faktiskt tappat spellusten. Den är helt och hållet som bortblåst. Jag kom på mig själv i går när jag satt och tänkte spela något av alla spel som jag har i min lista på Steam. Jag gick in i ett och spelade i någon minut, sedan ut igen och in i ett annat spel. Och så höll jag på till jag kom på att det här verkligen var ett stort slöseri med tid. Tid som jag har väldigt ont av nu för tiden efter att min dotter kom till världen.

45658_orig

Jag twittrade lite i går natt med Jonas aka pskjonte på twitter om det här och vi kom fram till att vi skulle strukturera upp vårat spelliv för att finna meningen med det igen. Vad det innebär personligen är att jag skall spela ett spel i taget. För tillfället Singularity. Jag skall enbart spela spel som jag tycker är roliga, inte bara spela för spelandets skull. Det enda jag får göra vid sidan av att spela ett spel är att utforska lite gamla retrospel samt moddar och remakes till spel. Detta anser jag är okey eftersom det inte upptar samma tid och att det garanterat är roligt. Jag spelar inte några retrospel som jag tycker är tråkiga om man säger så. Så nu tar vi nya tag och försöker igen och så skall vi nog se att min spellust kommer åter igen.


  Kategorier:
Åsikt


  Varför måste jag byta operativsystem?

Jag såg i går att det var en nyhet borta på fz.se där de berättade om att man måste ha Windows Vista eller Windows 7 för att kunna spela Battlefield 3. Det här berodde på att man använde sig av DirectX 10 och 11 istället för DirectX 9 som var den sista versionen som Windows XP stödde. Direkt var det många kommentarer på nyheten om hur dåligt det var av DICE att göra så här och att de skulle byta till Linux istället. Alltså seriöst! Windows XP släpptes den 25 oktober 2001 vilket snart är 10 år sedan. Den första Xboxen släpptes månaden senare, den 15 november 2001. Jag undrar om samma människor gnäller över att spelföretag bara släpper spel till Xbox 360 och inte till den gamla Xboxen som gnäller över att spelföretagen inte släpper spel till Windows XP längre? Och hotar dom med att köpa en Wii istället bara för att?

windows-xp-blue-wallpaperVad jag vill ha sagt med det här inlägget är att jag är så trött på allt gnäll över att folk måste uppdatera sina spelmaskiner för att de skall kunna spela de senaste spelen. Likväl som du måste köpa ny konsol var sjätte år så måste du köpa nytt operativsystem kanske var tionde år. Det är klart sjutton att DICE inte vill utveckla sitt senaste spel till en 10 år gammal teknik!

Trots jag ser mig som en retroromantiker så har jag ändå aldrig gnällt när de stora stegen har tagits. När Windows 95 kom och spelen började kräva det istället för Dos tyckte jag det var underbart även om charmen med att skriva dosprogram för att starta sina spel försvann. Samma sak när XP kom och alla hatade det så ansåg jag att det var underbart och snyggt. Och så fortsätter det, gå vidare om du vill spela de nyare spelen oavsett om du spelar på en dator eller en konsol.


  Kategorier:
Åsikt, PC


  Gott nytt spelår!

Det är fredag och slutet på en arbetsvecka. Men det är även slutet på ett helt spelår. Personligen tycker jag att det har varit ett ganska dåligt spelår. För när jag skulle välja ut min topp 5 lista till årets spel så var det bara sju spel som slogs om de platserna. Vägen ner till de övriga var milslång. Nu skall vi i ärlighetens namn dock säga att jag absolut inte spelat alla spel. Dock har jag spelat och i alla fall prövat de spelen som ligger på random speltidnings topplista så helt dålig koll har jag nog ändå inte.

nyår-1

Året som gott har även varit året då mitt spelbloggande kommit igång på allvar. Första inlägget på bloggen skrev den 12 mars 2009 och fem dagar senare fick jag min första kommentar av en läsare. Det var väldigt stort kände jag, för först då förstod jag att det var någon som läste min blogg. Kommentaren kom från SpelMalmer och han hade kommenterat mitt inlägg som handlade om hur mycket jag hatade Halo. Jag såg dock inte kommentaren förrän någon månad senare eftersom bloggen på den tiden drunknade i spamkommentarer. Så jag kände mig lite dryg och otrevlig i mitt intåg i spelbloggsverige.

Men nu känner jag mig som en del av spelbloggsverige. Ett spelbloggsverige som är otroligt trevligt och trots att man är lite av en utböling när det gäller smak och tycke så är man ändå välkommen och får aldrig några otrevliga kommentarer. Det är jag mycket tacksam för. Twitter är något som jag har börjat använda rejält mycket på senare tid också. Tack vare Twitter har jag lärt känna en massa folk som jag nästan har daglig kontakt med idag. Det är verkligen som att man känner de här människorna och jag skulle lätt komma på mig själv, om jag träffar någon på stan, att jag hejar på dem men i stunden efter komma på att de inte har en aning om vem jag är. Eftersom jag är så folkskygg så skulle jag nog aldrig hamna i den situationen i vilket fall som helst så jag lämnar den tanken bakom mig.

Jag vill tillslut tacka alla läsare och vänner för att ni stått ut med mig och för att ni förgyller min vardag med underbara kommentarer och härliga inlägg i era egna bloggar. Hoppas att Ni får ett trevligt nyår och ett underbart 2011!


  Kategorier:
Åsikt


  Spel som diskriminerar mig

Antingen använder man sig av inverterad muskontroll/gamepadkontroll eller så gör man det inte. För mig har alltid inverterad varit det normala så jag förstod aldrig riktigt när det normala övergick till det onormala. För visst var det så att förr var alla spel inverterade och man fick ställa om till det som i dag kallas normal? I vilket fall, vad jag vill säga med det här inlägget är att jag blir så förbannad på speltillverkare som inte lägger in den enkla kodraden det kan krävas för att kunna få välja hur man spelar sitt spel.

the_void_15

Jag tänker så att när jag vill titta uppåt så lutar man ju huvudet bakåt, man drar alltså musen bakåt (mot en) för att titta uppåt. Det här är helt naturligt i flygsimulatorer och appliceras självklart i vanliga spel likaså. Det känns helt galet för mig att dra musen/joysticken från mig för att titta upp. I vilket fall som helst så beror ju detta på vad man är van vid. För mig blir det här ett handikapp dock eftersom de spelen som inte erbjuder inverterad y-axel är helt och hållet ospelbara för mig.

Spel som skiter i oss som spelar med inverterad y-axel är bland annat:

  • The Void
  • N.O.V.A
  • Sniper Elite

Det finns säkert betydligt fler exempel på spel som diskriminerar oss “bakvända” människor, men de här var de jag kom på just nu. På PC brukar det kunna gå att hacka till spelet så att man ändå kan köra med inverterad y-axel , men på konsol så har man ett oanvändbart spel.


  Kategorier:
Åsikt


  Fel spel vann!

Nu är då årets spel äntligen korat och vinnaren går till det redan genom mig förutspådda Mass Effect 2. Först vill jag tacka Fredrik på Spel-Malmer för ett fantastiskt jobb med den här satsningen och jag hoppas att det kommer åter nästa år och att man är välkommen att vara med även då!

masseffect2008777092300513jf2

Men eftersom en vinnare har utsetts men jag ännu inte sett det obligatoriska “Fel spel vann” inlägget på någon blogg så såg jag det som min plikt att skriva ett sådant. Ja, Mass Effect 2 gick alltså och vann hela skiten. På Spel-Malmer så ståtar spelet med ett citat från Savepunkt.

Med några av de starkaste personligheterna som spelvärlden skådat, Bioware-patenterad dialog och en tung cyberpunksinfluerad stämning bjöd Mass Effect 2 på en fantastisk spelupplevelse som jag sent kommer glömma.

Jag är lite frågande inför vilka av de här otroligt ointressanta platta “personligheterna” som det hänvisas till. Personligen så var både “storyn” och personerna som var med i spelet bara ett irritationsmoment och en transportsträcka mellan de dåliga actionscenerna där man faktiskt fick styra Shepard. Men det som sköt det här spelet i sank ordentligt var den usla spelkontrollen. Det kändes som om man spelade Quake 3 med 2 promille i blodet. Otroligt oprecis kontroll och tråkigt gameplay i allmänhet. Därefter var det på sina håll riktigt fult. Att det bara är lite fult som det var på de flesta ställena kan jag stå ut med om spelkontrollen är tight, men så var alltså inte fallet i Mass Effect 2.

Eftersom jag vet att Mass Effect 2 var folkets val vill jag bara här ännu en gång förtydliga att ovanstående åsikter endast är mina egna, och eftersom jag personligen blev lite besviken över, att ett enligt mig uselt spel kunde vinna, så var jag tvungen att skriva av mig lite. Inget personligt mot någon av de andra bloggarna som har hjälpt till att välja fel spel till årets spel alltså Ler med tungan ute


  Kategorier:
Årets spel, Åsikt


  Årets kärleksförklaring till PCn

Jag har vänt och vridit ett bra tag på den här kategorin. Skulle jag skriva ett inlägg om spel som fanns på konsol och hur mycket bättre de skulle bli på Pc? Nej, det hade varit för mycket konsol vs Pc-krig i det inlägget. Så istället för att skriva något om varför Pc’n är bättre än konsoler så tänkte jag skriva varför jag gillar Pc’n utan att blanda in konsoler överhuvudtaget. Det här inlägget är min kärleksförklaring till Pcn som spelmaskin. Och det är det enda inlägget i år som behandlar kärleken utan att slå ned på eventuella konkurrenter.

ARETS19

Jag började min spelkarriär som så många andra i min ålder med en NES som jag fick en julafton någon gång under 80-talet. Till den maskinen införskaffade jag mig hela 19 spel vilket var sjukt många i min bekantskapskrets. Mina kompisar var gröna av avund när de kom hem till mig för att testa det senaste häftigaste spelet till mitt NES. Därefter köpte jag min första dator, en Amiga 500+ som jag nu så här i efterhand hyllar som världens bästa spelmaskin genom tiderna. Men jag var fortfarande sugen på att spela Mario så det fick bli en SNES för att fylla det tomrummet.

Därefter kom dagen som ändrade mitt liv för alltid. Jag var hemma hos en kompis som nyligen hade köpt en PC. En Compaq Presario hette datorn och var nog det häftigaste jag hade sett. Det var en inbyggd maskin som inte är helt olik Apples iMac. Den hade en 486 processor som snurrade i hutlösa 33 mhz. Min kompis visade mig ett sharewarespel som hette Doom. Efter det var aldrig min Amiga som den en gång var. Så i en svag stund (så här i efterhand) så sålde gamla_datornjag min älskade Amiga med skärm och massa tillbehör så att jag kunde få råd att köpa en PC. Min första PC som Ni ser på bild här var en Packard Bell med 50 mhz (jag var ju tvungen att bräcka polaren). Den hade varken ljudkort eller cd-läsare (bilden är tagen något år senare då jag köpte en cdläsare för 2500 kr) men kostade ändå 13000 kronor. Jag kunde nu spela Doom på den och lyckan var gjord!

Men åren gick och min kusin hade införskaffat en Pentium 75 mhz som utklassade min sega dator med 4 mb RAM som jag trots det lyckades köra Windows 95 på. Jag var tvungen att göra något, så jag åkte och köpte en Pentium 150 som bräckte kusinens dator rejält. Nu kunde jag äntligen spela Fifa 96 som jag hade köpt ett par månader innan jag ens kunde spela det. Det hade legat och retat mig i hyllan så länge nu.

datornNu hade min granne som då arbetade i en datorbutik fått hem något helt fantastiskt som jag bara var tvungen att komma över för att se. I hans burk körde han något som hette Voodoo och som skulle göra grafiken helt sjukt snyggt. Jag från att ha spelat Doom 2 och Duke Nukem 3D till att se hans dator spela upp introsekvensen i Unreal och jag var än en gång helt såld över hur det var möjligt att skapa något så glänsande vackert. Han fick hjälpa mig bygga ihop en dator som den här gången blev en Pentium 2 450 mhz med ett voodoo 2 kort i. Nu var lyckan ännu en gång gjord. Ja, varje gång en sådan här övergång skedde så kändes det som att man inte kunde göra något som var snyggare.

Jag kan väl ärligt talat säga att efter jag fick uppleva Voodoo 2 kortet i min dator har jag inte varit med om den otroliga revolution i grafisk framställning på en dator. Jag syftar på skillnaden före och efter. Därefter har det bara gradvis blivit snyggare och snyggare. Men den stora chocken kom aldrig igen. Därefter har jag kört Pentium 3, Pentium 4, Amd 64, Core2duo och dagens i7a.

Men jag har aldrig slutat älska det jag älskar med PCn. Nämligen att den är min och jag har byggt ihop den helt själv. Visst byggde jag inte min första 486a själv men jag satte in ljudkortet och Cd-läsaren själv och det var stort för en 13 åring att lyckas med (tyckte jag då iaf). Den känslan när man byggt ihop och första gången sätter på den och bara hör hur fläktarna går i gång ger mig gåshud.

Jag var aldrig den populära personen i klassen under min uppväxt. Jag hade aldrig jättemånga kompisar utan min kompis var ofta min dator. I bland kanske jag umgicks lite för ofta med den och på så vis försummade eventuella kompisar och kärlekar. Ja, jag hade på min 20-års dag aldrig ens kramat en jämnårig person av motsatt kön, kyssar och annat var inte ens med i bilden. Jag var för innesluten i mig själv och mitt datorspelande som jag älskade. Nu såhär i efterhand när jag är lyckligt gift och med världens underbaraste dotter kan jag erkänna att det var så här för mig. Men trots det så minns jag tillbaka på den här tiden som den bästa i mitt liv. Men det bästa är att PCn och mitt lyckliga nutida liv är inget jag behöver längta tillbaka till, utan jag har det ständigt runt omkring mig, och jag älskar varje dag utav det.

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i en helt valfri kategori: Aftonstjaerna, BitGarden, Bloggonoid, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, n00b schoolbus, Onlajn, Pixelviking, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Victoria Saade och Xboxflickan & Nikke.


  Kategorier:
Årets spel, Åsikt, Bloggserie, PC


  Årets kontrovers

Dag tre i december och det är dags att kora årets kontrovers. Jag var inne och sniffade på det lite i gårdagens trend. Och det finns inget annat för mig som är större än nedanstående kontrovers. Det är även en viktig händelse som jag är väldigt glad att den hände och att så många blev engagerade och reagerade.

ARETS3

Vi snackar givetvis om valet att ha med playboy i marknadsföringen till Mafia 2. Eftersom jag och många andra har skrivit så mycket om det här redan så länkar jag er vidare till mitt inlägg i debatten här.

Det här hände i augusti då spelet släpptes och jag tänkte nu istället ta och reflektera lite igen nu när jag har lite avstånd till det inträffade. Jag blev helt förståeligt rent utsagt förbannad när jag läste att 2K Czech använde Playboybrudar i deras marknadsföring av spelet. Jag har och kommer aldrig att spela spelet i sig så jag kan inte säga så mycket om de samlarbilder på playboybrudar som de flesta andra har tagit upp i den här debatten. Det räcker nämligen för mig att tillverkarna av spelet i sig är riktiga svin för att jag skall få avsmak inför deras produkt. Det är precis samma sak som att jag inte skulle lyssna på musik skapade av ett gäng nazister eller andra men vidrig människosyn. Oavsett om musiken eller spelet i det här fallet skulle vara bra eller inte. Det hör absolut inte hit, det är inte bara ett spel!

mafia2_042408_7244

Ett litet utdrag från intervjun med Jack Scalici när han förklarar varför de valde att ha playboys i spelet.

So his apartment is where you spend a lot of your time, and we wanted to put stuff in his apartment that this guy would naturally have in there. So we had a phony girly magazine, and then we were like, “Wouldn’t this be cool if it was a Playboy?” So we got Playboy in there, and then we were like, “Why don’t we make the collectibles Playboys?” That solves our problem right there. One of our guys had a relationship with Playboy already, and we said, Okay what’s iconic to the ’50s?

Det som missades lite i marknadsföringen dock var att det var dagens playboymodeller som gjorde reklam för spelet och inte de tidsenliga playboybrudarna så som de såg ut på 50-talet. Dessutom utspelas början av spelet inte under den tiden då Playboy fanns utan närmar sig bara den eran i slutet av spelet.

Min tolkning av hans uttalande är helt enkelt att tillverkarna kände någon på Playboy och att de säkerligen har en prenumeration av tidningen på 2K Czech och tyckte det var roligt att ha in lite Playboy i spelet eftersom det skulle sälja mer spel. Jag tror och hoppas dock att det fick motsatts effekt då många gamers tog avstånd till de här förpubertala fasonerna. Och det är inte bara eventuella chefredaktörer som behöver växa upp utan även ett antal speltillverkare. Och anställ för tusan fler kvinnor!!!

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ’Årets kontrovers’: Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, EmmyZ, Familjenspel, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Pixelviking, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar, Victoria Saade och Xboxflickan & Nikke.


  Kategorier:
Årets spel, Åsikt, Bloggserie, PC


  Årets trend

Vi är inne på dag nummer två i serien Årets spel 2010 och i dag är det trender vi skall gå igenom. Jag har funderat en hel del över det här och anser att det är lite upp till betraktaren att avgöra vad som är årets trend. Själv har jag upplevt en massa trender som andra kanske inte upplevt samtidigt utan kanske var det förra årets trend för dem. Men det jag kommer att skriva om här är en trend som omöjligt kan ha gått någon förbi i spelsverige.

ARETS2

Årets tydligaste växande trend är enligt mig den att fler och fler arbetar för ett jämställdare spelsverige. Vi reagerar när det är något vi tycker är fel och vi hyllar initiativ som arbetar för en jämnare könsfördelning.

Vi har tex den nystartade podcasten Gone Gaming som startades efter ett initiativ av flertalet kvinnliga spelbloggare. Vi har även diskussionen om Playboybilder i Mafia 2 som fick mig själv att totalbojkotta spelet som jag sett framemot sedan jag avklarade Mafia 1. I kölvattnet till Mafia 2 debatten skrev Familjenspels Jocke ett inlägg i Petters bloggGamereactor och fick tillbaka massor svar som på ett förminskande sätt försökte fördumma alla som försöker göra något för jämställdheten. För att inte tala om den senaste debatten om pojk och flickspel på Cdon och Spelbutiken som fullständigt fick Spelbloggsverige att explodera. Det är bra att vi reagerar och gör något åt det. Jag vet att jag inte var själv med att skicka brev till både Cdon och Spelbutiken där jag dels påpekade det olämpliga i att dela in spelsmak i kön men även kom med bra förslag på hur de skulle kunna göra det både bättre och lättare för oss som konsumenter.

Playboy_1600x1200

Jag ser en ljusning i människors synsätt på kvinnor i spelbranschen. Den är dock långt ifrån ännu där vi helst vill att den skall vara. Enligt Åsa Roos som jag hörde i Radio Megastorm i går så är det så få som 5 kvinnor anställda på Avalanche av 110-120 stycke totalt. Jag känner lite att man inte kan lära gamla hundar att sitta, speciellt inte gamla hundar som inte vill. Ibland känns det som att debattera med en vägg, de vill inte förstå att alla människor är lika värda och det som de gör fortsätter att sätta kvinnan i en lägre position än mannen.

Jag är inte så rabiat så att jag vill ersätta alla “man” i böcker till “kvinna” men jag förstår poängen. Genom att vi har vissa ord som sätter mannen som norm så är det med det synsättet samhället uppfostrar oss. Men det hela handlar om hur vi pratar om och med våra medmänniskor. Och allt det här blir bättre för varje dag som går eftersom det föds fler människor med ett bra synsätt och att gamla med ett förlegat synsätt dör. Ja jag vet att det kan låta grymt när jag skriver så, men det är så människan kommer framåt. In med det nya och ut med det gamla. Vi som är mitt uppe i det hela lär alla nya människor vårt synsätt som är en blandning av det gamla och det framtida nya som våra barn kommer att lära vidare i sin tur.

Men inget kommer att ske av sig själv. Vi måste aktivt motverka alla bakåtsträvare med saklig information. Det kommer dock alltid att finnas idioter så jag tycker inte man skall slösa sin vettiga tid med att försöka förklara för eventuella chefredaktörer att de borde växa upp.

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ’Årets trend’: Aftonstjaerna, BitGarden, Bloggonoid, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Onlajn, Pixelviking, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar, Victoria Saade och Xboxflickan & Nikke.


  Kategorier:
Årets spel, Åsikt, Bloggserie


  Spelbutiken har svarat!

Jag har nu fått ett svar från Spelbutiken. Jag skickade ett likadant brev till Spelbutiken som till Cdon där jag frågade varför de valde att kategorisera sina spel efter kön och inte efter intresse. Jag föreslog även i brevet hur man kunde gå tillväga för att verka för ett jämställt samhälle där fördomar av olika sorter inte styr. Jag klistrar in svaret här i dess helhet.

spelbutiken-logo-3766

Bäste Kund,

Tack för att du kontaktar oss.

Det är givetvis en poäng. Men för att göra det enkelt och lätttillgängligt är det ett val vi gjort.

Var vänlig kontakta oss igen om du har ytterligare frågor

Med vänliga hälsningar / Best regards,

Tomas
Spelbutiken.se – Kundtjänst

Det jag undrar är enkelt för vem? För den som kategoriserat in dem och för att det stämmer överens med den personens förlegade föreställningar av vad pojkar och flickor skall gilla är min gissning. Jag låter i övrigt svaret tala för sig själv utan vidare spekulationer. Men Spelbutiken har inte övertygat mig att det kanske är någon ändring på gång, så kvar på svartlistan får de stå!


  Kategorier:
Åsikt


  Lista över företag som könsmärker spel

Jag tänkte jag skulle sammanfatta en liten lista på företag som säljer spel till oss konsumenter baserat på vilket kön vi tillhör. Jag tänker också göra en liten lista på företag som inte säljer spel till oss baserade på vårt kön.

Mer julsaker 026

Först har vi företagen som tror att man gillar olika saker beroende på vad som sitter mellan våra ben.

  • Cdon – Känner att jag har skrivit allt som går att säga om just Cdon så jag bara konstaterar att de ligger stabilt kvar på min lista över bojkottade företag.
  • Spelbutiken – Den här butiken var en av mina favoritbutiker där jag lade mest pengar tidigare eftersom de oftast hade väldigt bra erbjudanden. Men nu är det slut på det tills de bättrar sig.
  • Pricerunner – De delar in julklappstips i honom och henne vilket känns väldigt onödigt. Lite cred ska dom dock ha eftersom Left 4 Dead 2 ligger som tips till henne istället för något Hello Kittyspel.

Sedan en lista på företag har tagit steget in i 2000-talet!

  • Gameshop – Är mycket aktiv på twitter och verkar veta vad konsumenterna vill ha.
  • Elgiganten – Har julklappstips baserat på hur mycket pengar man är beredd att lägga istället för någon annan konstig uppdelning.
  • Pccity – Även här är julklappstipsen baserade på hur mycket pengar man vill lägga.
  • Webhallen – Inga julklappstips ännu men produkterna är uppdelade i genrer.
  • Game – Tipsar om julklappstips i deras julkatalog, helt befriad från stenålderstänk.
  • Dustinhome – Har olika kampanjpriser men de kategoriseras som sig bör efter genre.
  • Discshop – Julklappstips som du kan köpa till både brosan eller syrran.
  • Onoff – Har vissa produkter taggade som julklappstips men de är inte könsmärkta.
  • Siba – Delar in sina julklappstips i hur mycket pengar man är beredd att lägga.
  • Ginza – Inga julklappstips ännu men kategoriserar spelen efter genre.

Därefter är det ett företag som är på väg in i 2000-talet men tyvärr inte riktigt har släppt taget om dåtidens synsätt på att smak sitter mellan benen. Megastore.se har nämligen den goda smaken att dela in julklappstips i Strategispel, Simulatorspel, Racingspel osv. Tyvärr faller de lite på att de sedan även har julklappstips till pappa och mamma.

Det här är en liten lista jag satt samman enbart för mig själv så att jag vet vilka butiker jag skall undvika och vilka jag kommer att handla hos när det är dags att handla julklappar. Som tur är det fler butiker som befinner sig på listan över vitlistade butiker. Jag hoppas dock att det inte kommer att behövas några mer blogginlägg eller brev till de olika företagen för att de skall förstå att de förlorar mer än vinner på att dela in spelen efter kön. Men så länge de håller på med de här dumheterna så kommer jag att vara där och uppmärksamma både dem och er hur verkligheten ser ut.

Läs gärna mer om det här hos Megastorm som även ger bra förslag till företagen om hur de skall kunna kategorisera sina spel samt hos Xboxflickan & Nikke som uppmärksammade oss inte bara om könsmärkningen på spel men även att Spelbutiken tipsar om spel med PEGI-märkningen 18 år till pojkar.


  Kategorier:
Åsikt


« Föregående sidaNästa sida »