In I dimman (Uppstart av bloggserie)

Tänkte jag skulle starta upp en liten bloggserie här på bloggen. En bloggserie som kommer att handla om dag för dag i en mans liv när han håller på att jobba. Kul tänker ni not. Nä, det kanske det inte är men det lilla speciella här är att bloggserien skall hålla på i 25 dagar. Varje dag under de här 25 dagarna kan ni förvänta er ett inlägg här (målsättningen är så i alla fall). Exakt så många dagar kommer jag nämligen att arbeta i sträck. Alltså fem hela arbetsveckor utan någon ledig dag. Jag är i dag på dag två av tjugofem. Nästa lediga dag är den 7 augusti. Så vad kommer mina tankar att vara under resans gång. Kommer det vara läsbart eller kommer det bara vara flummeri på högsta nivå? Det skall bli ett spännande projekt att se. Jag är dock glad att jag bytte bort helgen den 7 augusti annars hade det blivit 32 dagar i sträck. Lite overkill tycker jag, 25 är lite mer lagom.

För att börja på serien lite så kan jag beskriva dagen som urjobbig. Jag är redan nu helt slut och sov en kortare stund nu när jag kom hem. Just nu tvingade jag mig upp dock eftersom jag är tvungen att sätta mig vid datorn för att betala ett par räkningar som måste vara inne innan fredag. I morgon är det en lite längre arbetsdag 08:00-18:00. Men så länge det finns att göra brukar de gå snabbt ändå, men de känns när man ligger i sängen hemma efteråt! På återseende i morgon!


  Kategorier:
Bloggserie


  En regnig dag

Efter två helt sjukt varma dagar faller äntligen regnet. Det är ändå 24 grader varmt men det känns ändå mycket härligare och friskare i luften. Just för tillfället har det slutat regnat men det är inte omöjligt att det kommer igen. Det är sista dagen i stugan nu och vi skall snart åka hem till stan igen för att städa och annat kul man har för sig i stan. I morgon börjar jag jobba på allvar och gör så ända fram till skolan börjar igen. Om jag har lite tur kan jag kanske få en veckas sommarlov till dock precis innan skolan börjar.


  Kategorier:
Övrigt, Skola


  Företaget vill inte ha mina pengar

Vi lever i framtiden, i den tid då svävare och häftiga hemmarobotar skulle höra till vardagen. Nu när vi väl är i framtiden så har vi förstått att den inte riktigt ser ut på det viset vi trodde innan millenniumskiftet. Något som däremot har blivit verklighet är digital distribution av film, musik och spel. Det är väldigt bekvämt att kunna hyra film över nätet, streama senaste Kent-plattan över Spotify och köpa spel över Steam osv. Men här är det något som har slått snett på våra kära företag som mer än gärna vill ha pengar av oss för deras tjänster. Bor man nämligen i “fel” land eller i “fel” världsdel så vill de helt plötsligt inte ha några pengar även om i princip distributionen av varan är gratis i de fallen där de använder sig av torrentliknande teknik. Även i övrigt understiger kostnaden för distributionen ändå priset som försäljningen drar in.

I går twittrade Impulse Driven om att de sålde Command & Conquer 4 för 192 kronor. Det kände jag att det var såpass bra pris att jag kunde lägga mina sparade CSN-pengar på. På med datorn och loggar in på mitt konto enbart för att mötas av texten “Sorry, this item is not available in your region”. Seriöst! Vad är det som begränsar mig att köpa det här spelet för mina pengar? Varför är mina pengar mindre värda än amerikanska pengar? Jag vet att det inte är Impulse’s fel utan att ansvaret i det här fallet ligger på EA. Men om jag skulle jobba som försäljare av en digital vara som enbart kostade den servertrafik som det skulle kräva för mina kunder att tanka ner varan så skulle jag inte begränsa mig till att bara sälja den till 300 miljoner amerikaner. Det känns som ett stort tjänstefel att begränsa sig på det viset. Jag är inte tillräckligt tekniskt kunnig men jag antar att distributionen av 4.5 GB data inte kostar mer att distribuera över till Europa än det kostar att skicka från LA till New York, men jag kanske har fel?

#FAIL


  Kategorier:
Åsikt, PC


« Föregående sida