Varför måste jag byta operativsystem?

Jag såg i går att det var en nyhet borta på fz.se där de berättade om att man måste ha Windows Vista eller Windows 7 för att kunna spela Battlefield 3. Det här berodde på att man använde sig av DirectX 10 och 11 istället för DirectX 9 som var den sista versionen som Windows XP stödde. Direkt var det många kommentarer på nyheten om hur dåligt det var av DICE att göra så här och att de skulle byta till Linux istället. Alltså seriöst! Windows XP släpptes den 25 oktober 2001 vilket snart är 10 år sedan. Den första Xboxen släpptes månaden senare, den 15 november 2001. Jag undrar om samma människor gnäller över att spelföretag bara släpper spel till Xbox 360 och inte till den gamla Xboxen som gnäller över att spelföretagen inte släpper spel till Windows XP längre? Och hotar dom med att köpa en Wii istället bara för att?

windows-xp-blue-wallpaperVad jag vill ha sagt med det här inlägget är att jag är så trött på allt gnäll över att folk måste uppdatera sina spelmaskiner för att de skall kunna spela de senaste spelen. Likväl som du måste köpa ny konsol var sjätte år så måste du köpa nytt operativsystem kanske var tionde år. Det är klart sjutton att DICE inte vill utveckla sitt senaste spel till en 10 år gammal teknik!

Trots jag ser mig som en retroromantiker så har jag ändå aldrig gnällt när de stora stegen har tagits. När Windows 95 kom och spelen började kräva det istället för Dos tyckte jag det var underbart även om charmen med att skriva dosprogram för att starta sina spel försvann. Samma sak när XP kom och alla hatade det så ansåg jag att det var underbart och snyggt. Och så fortsätter det, gå vidare om du vill spela de nyare spelen oavsett om du spelar på en dator eller en konsol.


  Kategorier:
Åsikt, PC


  Ufo–Enemy unknown remakes

UFO – Enemy unknown är ett av de där klassikerna som alltid räknas in i min topp 10 spel någonsin. Jag har dock inte spelat det på ett par år nu. Jag har dock testat ett par demon av ett par icke officiella “nyutgåvor” där de har försökt att fånga den rätta känslan utan att jag tycker de har lyckats. Så jag satte mig ner och letade igenom internet för att se om det fanns några alternativ till originalet som fortfarande är det bästa enligt mig. Och här är en lista och en kort genomgång på vad jag hittade.

OpenXcom

copy_0_280910_interceptions

Den här versionen fungerar egentligen som en emulator av originalspelet. Det hela spelas för tillfället genom ett windowsfönster som är väldigt litet på min 1920×1080 skärm. Men det flyter på grymt bra och jag kom på mig själv att bara spela vidare trots att jag skulle gå igenom fler varianter av Ufospel här. Spelet kräver filer från originalspelet. Jag har köpt Steamversionen som fungerade utmärkt till detta. Det är i version 0.1 så fullskärmsläge får du ställa in manuellt genom att lägga till -fullscreen i körfältet när du startar spelet. Flyter på så mycket bättre än den versionen som följer med Steam som körs genom DosBox. Den här opensourcevarianten av spelet är den som är enligt med den absolut bästa, så tanka på!

http://openxcom.ninex.info/

Ufo – Alien Invasion

ufo 2011-01-02 15-16-19-36

Ett helt fristående projekt från originalspelet som är helt skrivet från scratch. Spelet innehåller riktigt trevlig grafik och bygger tro det eller ej på Quake 2 motorn (Tack än en gång ID Software för er kärlek till PCn). Spelet i sig innehåller även svensk text, något som jag inte rekommenderar någon att köra om de inte vill ha en massa felaktiga och annorlunda översättningar.

ufo 2011-01-02 15-18-00-10

Som spel överlag tycker jag faktiskt att det är originalet riktigt troget. Det flyter på fint överallt och hackar inte någonstans. Så det du får när du laddar ner det här 525 mb stora spelet är en modern version av det gamla spelet. Det är kanske inte alltid världens mest intuitiva gränssnitt men när man kommer överens med det så har du en spelupplevelse väl värd att uppleva. Och som vanligt med opensourceprojekt så finns spelet att tanka till både Windows, Linux och Mac. Det innehåller dessutom ett multiplayerläge som jag inte haft någon möjlighet att testa.

http://ufoai.ninex.info/wiki/index.php/News

Ufo 2000

UFO2000_1

Här är ett projekt som jag inte rekommenderar. Det är enligt mig väldigt buggigt och är enbart ett multiplayerspel. Det är dock inte omöjligt att det kommer att släppas en singleplayerkampanj så småningom. Men som det ser ut nu ser jag inte det roliga att ställa upp två lag med ett antal karaktärer på var sin sida av kartan och sedan anfalla. Men det kanske är skoj att testa i LAN någongång?

http://ufo2000.sourceforge.net/index.php

Ufo – The two sides

Ufo 2011-01-02 15-37-42-05

Ytterligare en bra klon av originalspelet. Det känns dock inte lika filat på som Alien Invasion men har helt klart potential att bli något. Alla delar som behövs för en bra singleplayerupplevelse finns där, det krävs bara lite polering till så har vi något att räkna med. Ett intressant läge är multiplayern (ej haft möjlighet att testa) där den ena spelaren spelar människorna och den andre spelar aliens som anfaller. Det här låter intressant och ska se om jag kan testa det någon gång i framtiden. Helt klart värt att tanka hem och testa, inget originalspel behövs.

http://ufotts.ninex.info/

Isochron

screen3-big

Ett spel som håller på att utvecklas till iPhone och iPad som helt klart är värt att hålla ögonen på. Informationen om spelet är ganska knapphändigt än så länge och jag har väl inga större förväntningar att det skall bli något att hänga i julgranen. I sådana fall hoppas jag hellre på att OpenXcom kommer konverteras till iPad.

http://isochron.jseuss.com/index.html

Laser Squad Nemesis

LSNClient 2011-01-02 16-05-30-19

Här har vi något som kunde bli den riktiga uppföljaren på Ufs-serien. Vi har nämligen Julian Gollop bakom spakarna. Julian är den brittiska speldesignern som grundade Mythos Games under 80-talet som senare skapade just Ufo – Enemy Unknown. Laser Squad Nemesis är inget opensourceprojekt utan det finns att köpa på deras hemsida för 17 dollar. Så innan du springer iväg och inhandlar detta så kan jag rekommendera att spela demot först. Det är nämligen ingen komplett Ufo upplevelse vi snackar om här. Utan enbart den taktiska döda aliensen delen utan strategierna på världskartan. Multiplayer finns det även möjlighet till i det här spelet. Jag anser väl annars att det här är väldigt välpolerat även om det missar den största biten av originalspelet.

http://www.lasersquadnemesis.com/

Project Xenocide

Xenocide 2011-01-02 16-23-05-43

Här har vi ytterligare ett fristående projekt som dock numera är nedlagt sedan ett par år sedan. Jag kan väl inte direkt säga att spelet är spelbart och rekommenderar det inte till någon mer än de som är lite nyfiken att se vad de hade på gång här.

http://www.projectxenocide.com/index.html


  Kategorier:
PC


  Spela Dark Forces i 1080P

Star Wars – Dark Forces är ett FPS som släpptes 1995 och som jag bara har spelat högst sporadiskt när det begav sig. Det var Doom och Rise of the triads som gick för fulla muggar hemma hos en ung Aftonstjaerna på den tiden. Jag tänkte dock ge Dark Forces en ny chans och som vanligt är det tur att spelet i fråga släppte på PC. Detta eftersom det på PC förekommer moddar som gör att spelen ser och spelas bättre än de från början var tänkta.

DarkXL 2011-01-02 11-05-17-10

I fallet med Dark Forces så baseras det på jedimotorn som till skillnad mot motorn som drev Doom inte är Open Source (Tack ID Software för kärleken). Det här gör att skapandet av en ny motor med ny grafik betydligt svårare (texturerna är lågupplösta). Jag ser att skillnaden mellan alla motorer till Doom och att de är betydligt mer avancerade än den här motorn. Men förutom att du nu kan avnjuta spelet i full HD kan du nu även styra med musen. Det är även tillagt lite fler ljuseffekter, på objekt och liknande. Men den största vinsten av dem alla är att spelet flyter på helt underbart i jämförelse mot när jag testade spelet genom Dosbox.

DarkXL 2011-01-02 11-08-55-89

Modden du skall tanka ner för att köra Dark Forces i Full HD heter DarkXL och tankas ner helt utan någon extra kostnad (läs MS Points, PSN-points whatever) här. Jag kommer att fortsätta spela Dark Forces genom den här nya motorn och förhoppningsvis någon gång klara av spelet jag aldrig spelade tillräckligt mycket under mitten av 90-talet.


  Kategorier:
PC, Retro


« Föregående sida