Årets innovation
Den här kategorin handlar om innovation eller förfining av något som lyst lite extra i år. Jag hade lätt kunnat använda mig av Move eller Kinect för att sätta den här kategorin, men jag tycker inte det varken är någon direkt innovation eller förfining av någonting. Det är bara samma sak men lite, lite bättre, kanske? Så jag har istället valt två stycken spel som jag placerat i den här kategorin. De är utan inbördes ordning då jag inte har kunnat avgöra vilket av dem jag tycker har förfinat konceptet bäst. Det ena släpps om bara några dagar och dess intryck baserar jag på några månaders spelande i betan.
Det första spelet jag väljer att ta med här är dock Starcraft 2 vilket har förfinat konceptet till perfektion. Jag personligen har nog aldrig spelat ett spel som har varit så sjukt putsat vid release. Jag älskade Starcraft 1 när det kom även om jag aldrig var speciellt bra på det och oftast förlorade när jag spelade mot andra. Men det var ändå något magiskt med det som höll en kvar. När Starcraft 2 nu släpptes i somras så var det ett givet köp. Allt från menysystemet till ljudbilden var förfinat från originalet. Lägg där till det otroligt funktionella Battle.net som gör att multiplayerupplevelsen blir supertight.
Det andra spelet jag måste klämma in här är även det ett spel från Blizzard. Nämligen World of Warcraft: Cataclysm. Här har vi ännu en förfining av ett gammalt koncept. Blizzard har tagit det bästa från modscenen och gjort det till deras eget. Vi har nu längre ingen anledning att installera Quest Helper eftersom det inbyggda questingsystemet står numera på egna ben. Den nya bakgrundspatchnedladdaren som tillåter en att börja spela medan patchen tankas och installeras i bakgrunden är helt fantastisk. Hela den gamla världen, och den är stor, har gåtts över och förfinats till att bli helt perfekt. Det är fantastiskt att springa och flyga runt i de gamla områdena och minnas storslagna slag man varit med om på de här ställena. Vi ser hur Blizzard har lekt med miljöerna efter det att de har ändrats radikalt. Den lekfullhet Blizzard besitter är sällan skådad i spelmediet idag.
Så som väntat är Blizzard den stora vinnaren i kategorin över förfining. Det känns som att det egentligen bara finns två stora företag i dag som inte släpper spel som behöver patchas direkt efteråt. Och förutom Blizzard så är det ID Software, så det skall bli spännande om den här kategorin nästa år fortfarande tillhör Blizzard eller om Rage kan få ID Software att putta ner dem från sin tron.
Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ’Årets innovation’: Aftonstjaerna, BitGarden, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Onlajn, Pixelviking, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar, Victoria Saade och Xboxflickan & Nikke.
Kategorier: Årets spel, Bloggserie, PCKommentarer
6 kommentarer to “Årets innovation”
Blizzard vet vad de grejar med, så är det bara. De släpper ju aldrig någonting förrän de känner att det är färdigt nog, vilket mer ingående betyder för dem att spelet är bra nog för ett släpp. De har ju pengarna att kunna vänta nästan hur länge som helst med sina spelsläpp, trots allt, och jag tycker det är bra att de gör så också. Putsar allting till att det känns precis så bra som de har tänkt sig att allting ska vara, sedan släpper ut det på marknaden.
Nu har jag ju inte hunnit spela överdrivet mycket Starcraft 2, och betan till Cataclysm har jag inte kastat mig in i (slutade spela WoW för 2 år sedan, kort efter WotLK-releasen), då jag ändå inte har några planer på att spela det när Cataclysm släpps för den delen. Men visst gör Blizzard det välgjort, absolut. Den här expansionen verkar kännas som ett bättre steg i rätt riktning än WotLK-expansionen gjorde, är mitt intryck.
Ja cataclysm känns verkligen som ett helt nytt spel som man får för priset av ett halvt 😉
Håller med. Det är tröttsamt med spel som man rush-releasar för att sedan fixa småfelen i efterhanden, om ens då. Blizzard gör ett extremt bra jobb.
Starcraft har jag ju inte spelat. Provade Cataclysm lite i början av betan. Skulle gärna ge mig i kast med Cataclysm nu när det släpps men då kommer jag behöva pimpa min PC ordentligt först 🙂
PS. Uppdatera gärna länklistan i det här inlägget så Onlajn kommer med också! 🙂
Dags för cataclysm nu då förstår jag 😉
Blizzard = Kvalitét. Har de släppt något dåligt spel sen Lost Vikings? Tror inte det. De håller även liv i gamla spel, såsom Diablo2 som patchas fortfarande. Helt otroligt. PC som spelplattform är faktiskt fortfarande väldigt stark, och jag hoppas verkligen att Blizzard fortsätter att visa vägen!
Kan inte annat än att hålla med. Blizzard är världens bästa spelföretag alla kategorier 😉