Är spelframtiden för män 15-35 år?

4890Det är det i alla fall om man skall tro Ben Cousins som är ny VD på det nya svenska spelföretaget Easy. Företaget är ett nystartat företag från människorna bakom Battlefield Heroes. Företagets VD säger att den här spelmodellen med microtransaktioner är framtiden inom spelvärden. Lite senare i samma intervju säger han att målgruppen är framför allt män mellan 15 och 35 som spelar mycket spel. Det som får mig att gå igång är hur otroligt motsägelsefullt det är att säga att man vill utveckla framtidens spel samtidigt som man vill exkludera kvinnliga gamers. Alltså jag måste påminna att vi snackar om ett svenskt spelföretag som är grundat 2010.

Jag funderar lite på saken och googlar mig runt lite i ämnet. En av de första sökträffarna jag får är ett forum där någon frågar på fullaste allvar “Varför gillar inte tjejer data/tv-spel?”. Det är från 2007 men det är ingen ursäkt. Men det kanske är en förklaring till varför spelstudior med manliga chefer inte förstår att tjejer spelar precis lika mycket som män. Jag personligen kan inte förstå varför spelsmaken skulle sitta mellan benen?

Men kan det har med att män som grupp är en mer köpstark grupp även om jag hatar dela in folk i grupper beroende på attribut de själva inte valt. Jag tar mig fram till en studie av arbetslösheten i Sverige gjord av ett par elever på Linköpings Universitet. Den ger mig att arbetslösheten är större bland män än kvinnor under samtliga åren (2002-2008). Så är det då den här “köpstarka” gruppen människor som Easy kommer att vända sig mot?

Sofia Hård skriver en intressant krönika i Sundsvalls Tidning där hon diskuterar tjejer som spelar. Som slutkläm har hon att det är synd att det tog ungefär 20 år att ta oss dit. Men frågan som jag ställer mig är om vi verkligen är där vi vill vara nu. Att man som spelstudie, inte kalsongtillverkare, riktar sig mot män 15-35 år och inte spelare oavsett kön och ålder är för mig en gåta. Jag kommer inte att stödja Easy i deras kamp för överlevnad i en tuff bransch. Då måste de visa att de vill sälja produkter till alla människor, inte bara män!

  Kategorier: Åsikt

  Kommentarer

7 kommentarer to “Är spelframtiden för män 15-35 år?”

  1. Facebook-bubblan | Spelkoden den 29 oktober 2010 12:36

    […] I tisdags rapporterade Bloomberg Businessweek att Zynga har värderats till 5.51 miljarder dollar, vilket är större än EA:s börsvärde, som är på 5.22 miljarder. Och när vi skriver ”värderats” menar vi ”vilda gissningar”. Poängen är hur som helst att spelbranschen fortfarande verkar agera väldigt yrvaket gentemot ”social gaming” (i brist på ett bättre ord) och så sent som idag fick vi reda på att EA har startat en ny spelstudio med namnet Easy som verkar vara tänkt att vara core gamer-motsvarigheten till Playfish, som EA köpte* för ungefär ett år sen. Ben Cousins lyckas förstås med det katastrofalt klassiska misstaget att säga ”män i åldern 15-35 år”, vilket såklart får reaktioner. […]

  2. niklas (megastorm) den 29 oktober 2010 15:43

    Läs den här gamla artikeln som jag hade på min gamla sajt -om TV,spel, kvinnor och sterotyper

    tragiskt

    http://www.megastorm.se/2010/10/27/om-tv-spel-kvi

  3. Aftonstjaerna den 29 oktober 2010 15:51

    Mycket bra och välskriven text där! Känns lika aktuell i dag som för 3 år sedan och kommer tyvärr antagligen kännas lika aktuell om 5-10 år om inget händer!

  4. Ben Cousins den 19 november 2010 10:33

    Thanks for reading the article about my studio! To clarify – I was stating that the *free to play business model* is the future of the games industry – NOT that *games aimed at males, 15-35* are the future.

    I've seen the growth of social gaming over the last two years and play co-operatively and competatively with women in games like Farmville and Bejewelled Blitz every week (including my mother, grandmother and little sister) so understand very well that a great source of growth for the future of the industry is games that appeal to women.

    We have just chosen with our studio to make traditional shooting and strategy games that tend to appeal more to boys than girls. But EA also creates lots of games aimed at a broader demographic like EA Sports Active, the Playfish games and sites like http://www.Pogo.com

  5. Holmberg den 19 november 2010 14:40

    Där har ni det tjejer.. Ni ska spela lättsamma Casual o facebookspel och lämna dom riktiga spelen till oss killar!

    Ben.. nice of you to comment here but have you ever considered the posibility that the FPS-type of games you talk about appeal less to women because you design them to be played by men?

    Is there even a military shooter/FPS where you can play a female protagonist? Or even have a female squadmember? (even though there are plenty of women in the army…)

    Activision obviously didn't even consider Black Ops to be played by women since the avatar-clothing that came with the game was male-only.

  6. Holmberg den 19 november 2010 14:41

    det skulle varit ironi-taggar kring den första meningen där men dom kom visst inte med 🙂

  7. Aftonstjaerna den 19 november 2010 14:56

    Mycket bra inlägg Holmberg!

    Finns inte mycket mer att tillägga, så jag försöker inte ens med min bedrövligt dåliga engelska 😉