”If u want to know the future of gaming”

IBM_PC_5150_system_bigJag läser med glädje dessa kloka ord av Ken Levine som är chef hos Irrational Games. Det är en studio som ligger bakom bland annat System Shock 2 och Bioshock. Och det han baserar det på är att innovationen av bra spel föds på PCn. Han nämner spel som Halo, Mass Effect, Call of Duty. Även om inte jag håller med om att Halo är ett bra spel så föddes det ändå på PCn (man skäms lite). Han för sedan vidare diskussionen till indieutvecklare som Marcus Persson och hans Minecraft. På vilken annan spelmaskin skulle det kunnat bli verklighet? På PC behöver du inte någon utgivare för att lyckas, ingen annan än du själv behöver tro på din idé.

Och visst håller jag med! På PCn föds spelglädjen hos massor av moddare, indieutvecklare och andra eldsjälar som sitter hemma själv och skapar spelidéer. Det är dessa idéer som de senare i livet tar med sig till sin anställning på något stort företag som kanske bara utvecklar till konsol. Jag har själv varit där och skapat spelidéer som jag genomfört med måttligt lyckat resultat förvisso. Jag har själv moddat sönder och samman de två första Doomspelen. Nya nivåer, nya skins, nya ljud. Det var som ett nytt spel. Den innovationen som konsolerna nu får uppleva med exempelvis Little Big Planets baneditor var något som PC-ägare redan på 80-talet kunde uppleva.

Så som slutkläm kan jag inte annat än att säga att konsolernas storhetstid just nu är tack vare alla eldsjälar som växt upp med friheten på PCn/C64an/Amigan/Atarin/Macen osv. När den stora massan förstår storheten och valmöjligheten hos PCn så tror jag att de kommer tillbaka till spelens hemmaplan. Just nu är det bara lite för krångligt för dem att spela på en PC. Men säg om 10-15 år när PCn är lika lätt att spela på som vilken konsol som helst. Då PCn är lika lätt att ställa under TVn som vilken konsol som helst. När PCn har blivit ett med konsoler där vi har både lättillgängligheten hos konsolerna i dag och friheten hos PCn idag. Då kommer PCn än en gång stiga upp där den hör hemma som den mest lysande stjärnan på spelhimmelen.

  Kategorier: Åsikt, PC

  Kommentarer

9 kommentarer to “”If u want to know the future of gaming””

  1. Jesper aka @hadiraja den 29 oktober 2010 09:00

    Håller helt och hållet med.. hur många som än försöker påstå annat så föds alla spel på en PC/Mac.. det är själva skapade mediet.. konsoler är egentligen enbart ett uppspelnings medie 😀

  2. Spel-Malmer den 29 oktober 2010 09:08

    Minecraft kunde väl lika gärna hänt på Indie Marketplace på XBL. Och innovationen med LBP är inte att det går att bygga egna banor, utan att det är användarvänligt. Vad jag minns när man satt och moddade Doom var det knappast användarvänligt.

    Om 10-15 år finns nog inte heller PC:n som stort stationärt monster. Webben kommer se till det. Väldigt många sitter ju med laptops som är mindre kraftfulla än en konsol. Och om Apple får som de vill kommer friheten vara borta också.

  3. Jesper aka @hadiraja den 29 oktober 2010 09:20

    Webben kommer nog att göra en del men man ska nog inte lägga för mycket tillit där med tanke på hur många som har problem att ens få uppkoppling över 2 mbit i Sverige som exempel..

    Likaså måste jag säga att laptops i sjysst prestanda för bra pris är väldigt lätt att få tag på idag.. kan säkert komma undan med en laptop för en 5000-6000 kr som lätt slår prestandan på en konsol idag…

  4. Aftonstjaerna den 29 oktober 2010 10:06

    Jag är inte lika övertygad som du är att Minecraft skulle sälja i 360000 exemplar för 100 spänn stycket på en vecka om det hade legat på Xbox.

    Angående användarvänlighet så är det klart att spel för 15 år sedan inte var lika användarvänliga, min poäng var dock att det kom därifrån. Om vi ska snacka användarvänlighet som går att jämföra sig med varandra kan vi väl ta Starcraft 2 editorn mot LBP-editorn. Personligen tycker jag det är lättare att bygga en bana till SC2 än till LBP, men det kanske bara är jag?

    Och som slutklämmen säger så tror jag också att det inte kommer vara det stationära monster som du säger utan en burk som slår samman konsoler och det vi i dag kallar PC.

  5. Ercarret den 29 oktober 2010 09:10

    Jag läste precis artikeln – och då menar jag verkligen precis, som i en minut innan jag klickade mig in på det här inlägget – och jag håller väl i stora drag med. Som jag tog upp i ett tidigare inlägg du skrev i PC/konsoldebatten, så tycker jag att det finns så stora skillnader mellan konsoler och PC för att de ska vara lite irrelevanta att jämföra med varandra. Däremot så känns det minst lika onödigt att tala om PC-spelandets "död", som så ofta kommit upp under så gott som alla de år jag spelat. PC-spelandet kommer aldrig att dö, just eftersom det är en såpass öppen plattform. Det gäller bara för utvecklarna att ta tillvara på det, som Valve gjort till exempel, för att hålla sina kunder tillfredsställda. Gör de det så har de dock ett definitivt övertag gentemot konsolerna, eftersom de är fria att behandla och uppdatera spelet hur de vill (och kostnadsfritt, om de vill).

    Men en länk till artikeln! Jag har ju redan läst den, som sagt, men ändå. För annat folk.

  6. Ercarret den 29 oktober 2010 09:12

    Hade du en länk hela tiden (ser den nu; gå och läs folk!)? För om du säger "ja" så känner jag mig lite dum. 😛

  7. Aftonstjaerna den 29 oktober 2010 10:07

    Ja, jag hade en länk hela tiden 😉

  8. Mattias den 29 oktober 2010 10:08

    Själv har jag förälskat mig lite i alla moddar som kommit till Fallout New Vegas på PC. Så visst har datorn sina fördelar, aboslut.

  9. atari jaguar den 13 april 2014 10:02

    Howdy, i’m that i noticed anyone went to this site thus i arrived at go back your favor? . I’m trying to find what to greatly enhance my site! Maybe it’s ok to work with a just a handful of your notions!