Folk Tale – Ett modernt Settlers?
Det finns både fördelar och nackdelar med att finansiera ett projekt innan det är klart. På Steam finns det mängder av alphaversioner av spel som är under utveckling. När man bläddrar igenom listan av spel blir man ibland riktigt fäst vid ett koncept. Men man bör ha i åtanke att det än så länge, oftast, bara rör sig om ett koncept. I fallet Folk Tale känns det mesta grafiska i spelet redan färdigt. Det är ett vackert böljande landskap som presenteras framför mina ögon när jag startar spelet för första gången. Spelet är i typ version 0.1.5 och det är endast tutorialen som är tillgänglig. Lägg där till att sparfunktionen ännu inte är implementerad och du förstår i vilken fas Folk Tale är i just nu. Med det sagt gav jag mig ändå in i spelet med stor förtjusning. Jag har förstått att det är lite småfult enligt vissa att jämföra spel med andra spel. Men jag har aldrig haft, och kommer aldrig ha, några större ambitioner att vara fin när det kommer till mina texter. Spelet är iaf som en blandning mellan Settlers, Hinterlands och en mycket liten dos av Torchlight. Du startar på en karta utan några som helst byggnader. Ditt mål är att skapa ett fungerande samhälle, med allt vad det nu betyder. Du ska hugga träd, fiska fisk och göra människorna allmänt nöjda med livet. Medan spelet fortgår kommer det dock fram några karaktärer med ett gult utropstecken över deras ansikten. De vill att du ska rädda någon/något. Och det är här vi får en liten tvist på Settlerskonceptet. Nu förvandlas spelet till värsta Torchligtkopian. Nåja, där tog jag nog i lite väl, men det är i alla fall ett litet inslag av action-rpg där dina soldater får erfarenhetspoäng av att döda sina motståndare. En sak som jag dock störde mig rejält på var när man rekryterade soldater. Det går till på följande sätt; Du klickar på en arbetare och skickar in honom till militärbyggnaden. Sedan kommer han ut och är färdig som soldat. Den uppmärksamme läsaren störde sig kanske på att jag skrev han och honom här. Men det är precis det som det är. De kvinnliga arbetarna kan inte bli soldater. De kan däremot bli värdshusvärdar, vilket inte arbetare av det manliga könet kan bli. Trots det här klumpiga och onödiga störmomentet är Folk Tale ett spel som jag kommer att rekommendera starkt när det börjar bli lite mer färdigt. I dagsläget är det som sagt bara en tutorial utan sparfunktion. Men när sandboxläget blir implementerat så lovar jag att ni kommer få höra det av mig så att ni inte missar ett underbart spel.
Kategorier: PCKommentarer
2 kommentarer to “Folk Tale – Ett modernt Settlers?”
Hmm var på väg att slå till på det här men väntar nog tills det finns lite mer innehåll och en sparfunktion. Kanske kostar lite mer då men i nuläget vet man inte.. dom Kickstarters som kommit ut har ju inte varit direkt dyrare…
Det är nog smart att vänta! Jag var bara så sjukt sugen och hade verkligen inget annat att spela just då 😛