Dungeons avklarat

Då var så Kalypsos Dungeon Keeperliknande spel Dungeons avklarat. Jag tänkte nu bara ge ett par reflektioner av spelet när jag nu spelat det till sista bossen. Uppskattningsvis så tog det 25 timmar att köra igenom det på normal svårighetsgrad. Jag testade även på easy en kort sväng men det blev alldeles för enkelt. Och när jag säger att något är för enkelt, då är det verkligen så. För de flesta spelen kör jag faktiskt igenom på easy nu för tiden, eftersom tid och tålamod är något som är stor bristvara hos mig.

Dungeons_LookAtMyLovelyDungeon

Men vad tyckte jag då om Dungeons? Jag tyckte att det var bra, men något repetitivt. Visserligen är det många strategisspel som blir på det viset eftersom de alla går ut på att börja från noll och bygga upp sin bas/grotta, bana efter bana. Men jag körde på med en bana om dagen och det visade sig vara ganska lagom. I korta drag så börjar du med ditt grotthjärta som du skall skydda till varje pris. Om det förstörs så är det game over. Genom att bygga upp prydnader i din grotta så får du så kallade prestigepoäng som du använder för att bygga finare och dyrbarare rum. Desto finare och dyrbarare rum man bygger desto mer fascinerade blir de hjältarna som kommer och besöker din grotta. Varje hjälte har just en stapel för hur imponerade(souls) de blir av din grotta. Så precis i rätt stund när de är som mest imponerade så skall du sätta kniven i ryggen på dem för att kunna få så mycket av deras “soul” som möjlig. För souls är något som du använder för att bygga vidare på din grotta.

Dungeons_002

Man är begränsad i antal rum man kan bygga. Det finns fängelse, tortyrredskap, bibliotek och vapenrum. Det är ungefär allt som finns att bygga. Men eftersom spelet inte är något Dungeon Keeper så är det inte i själva byggandet som spelets premiss ligger. Det hela handlar om att levla din egna gubbe för att förstöra andra dungeonlords som också har sina grottor i samma grottsystem. Vissa nivåer går ut på traditionella eskortuppdrag som fungerar som vilken liknande quest som helst i random MMORPG. Så även om spelet är ganska repetitivt så försöker det verkligen att variera uppdragen så gott som det går. Det är verkligen inget Starcraft 2 på något sätt, vilket i sin tur skötte variationen av uppdrag på ett fenomenalt sätt. Men det är heller inte något totalt bottennapp. Det placerar sig någonstans mittemellan.

1263-thumb-5

Funderar du på att köpa spelet efter att ha läst det här? Jag kan rekommendera det, men enbart om du inte har några som helst förväntningar att det skall vara ens snudden likt Dungeon Keeper. För det är det verkligen inte. Jag beskrev det i min förtitt för någon vecka sedan som ett Theme Park/Theme Hospital med inslag av Overlord i Dungeon Keeper miljö. För utöver miljöerna så har det inget direkt gemensamt med Dungeon Keeper alls. Nu är de miljöerna dock inte fy skam ändå. Men ha inga Bullfrogförväntningar på spelet.



Ett svar till “Dungeons avklarat”

  1. Holmberg skriver:

    Testade demot och jag tror nog jag kan hålla med om att om man sätter förväntningarna åt sidan så kan det vara ett underhållande spel.

    Dock får det ligga lite på is en tid för min del och får införskaffas senare. För mycket annat jag vill ha runt kröken nu 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *