Årets trend
Vi är inne på dag nummer två i serien Årets spel 2010 och i dag är det trender vi skall gå igenom. Jag har funderat en hel del över det här och anser att det är lite upp till betraktaren att avgöra vad som är årets trend. Själv har jag upplevt en massa trender som andra kanske inte upplevt samtidigt utan kanske var det förra årets trend för dem. Men det jag kommer att skriva om här är en trend som omöjligt kan ha gått någon förbi i spelsverige.
Årets tydligaste växande trend är enligt mig den att fler och fler arbetar för ett jämställdare spelsverige. Vi reagerar när det är något vi tycker är fel och vi hyllar initiativ som arbetar för en jämnare könsfördelning.
Vi har tex den nystartade podcasten Gone Gaming som startades efter ett initiativ av flertalet kvinnliga spelbloggare. Vi har även diskussionen om Playboybilder i Mafia 2 som fick mig själv att totalbojkotta spelet som jag sett framemot sedan jag avklarade Mafia 1. I kölvattnet till Mafia 2 debatten skrev Familjenspels Jocke ett inlägg i Petters blogg på Gamereactor och fick tillbaka massor svar som på ett förminskande sätt försökte fördumma alla som försöker göra något för jämställdheten. För att inte tala om den senaste debatten om pojk och flickspel på Cdon och Spelbutiken som fullständigt fick Spelbloggsverige att explodera. Det är bra att vi reagerar och gör något åt det. Jag vet att jag inte var själv med att skicka brev till både Cdon och Spelbutiken där jag dels påpekade det olämpliga i att dela in spelsmak i kön men även kom med bra förslag på hur de skulle kunna göra det både bättre och lättare för oss som konsumenter.
Jag ser en ljusning i människors synsätt på kvinnor i spelbranschen. Den är dock långt ifrån ännu där vi helst vill att den skall vara. Enligt Åsa Roos som jag hörde i Radio Megastorm i går så är det så få som 5 kvinnor anställda på Avalanche av 110-120 stycke totalt. Jag känner lite att man inte kan lära gamla hundar att sitta, speciellt inte gamla hundar som inte vill. Ibland känns det som att debattera med en vägg, de vill inte förstå att alla människor är lika värda och det som de gör fortsätter att sätta kvinnan i en lägre position än mannen.
Jag är inte så rabiat så att jag vill ersätta alla “man” i böcker till “kvinna” men jag förstår poängen. Genom att vi har vissa ord som sätter mannen som norm så är det med det synsättet samhället uppfostrar oss. Men det hela handlar om hur vi pratar om och med våra medmänniskor. Och allt det här blir bättre för varje dag som går eftersom det föds fler människor med ett bra synsätt och att gamla med ett förlegat synsätt dör. Ja jag vet att det kan låta grymt när jag skriver så, men det är så människan kommer framåt. In med det nya och ut med det gamla. Vi som är mitt uppe i det hela lär alla nya människor vårt synsätt som är en blandning av det gamla och det framtida nya som våra barn kommer att lära vidare i sin tur.
Men inget kommer att ske av sig själv. Vi måste aktivt motverka alla bakåtsträvare med saklig information. Det kommer dock alltid att finnas idioter så jag tycker inte man skall slösa sin vettiga tid med att försöka förklara för eventuella chefredaktörer att de borde växa upp.
Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ’Årets trend’: Aftonstjaerna, BitGarden, Bloggonoid, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Onlajn, Pixelviking, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar, Victoria Saade och Xboxflickan & Nikke.
Kategorier: Årets spel, Åsikt, BloggserieKommentarer
24 kommentarer to “Årets trend”
Tack för omnämnandet =) Här är länken till avsnittet som det hänvisas till i Radio Megastorm
Tack för länken! Jag skulle fått upp den egentligen men eftersom jag skrev det avsnittet i brådskan i morse så missade jag det 😉
Bra inlägg! Jag kan väl egentligen bara hålla med. Nu har jag inte varit en del av spelbloggsfären innan i år så jag har ingenting att jämföra med (och debatterna rasade redan när jag först tittade in bland bloggarna i våras), men hur det än var förut så kan jag verkligen se hur det kan vara mer nu. Det känns som att det finns en helt annan medvetenhet numera. På sätt och vis så har bloggsfären här visat hur snabbt en förändring kan ske, om bara en gemensam ansträngning sker. Som sagt, jag var inte mer från början, men det känns som att några bloggar började skriva inlägg med sådana tankegångar och snappade upp andra som tänkte, "Jamen, det där stämmer ju faktiskt", och sedan började tänka i de banorna själva. Det är en positiv utveckling, och det känns BRA att en fråga där förändring oftast är slö och långsam, har fått ett rejält uppsving. 😀
Tack! Jo precis det är långsam men framåtgående trend och det rör sig verkligen åt rätt håll vilket är jätteskoj! Men mycket återstår får vi inte glömma i "segerruset"
Bra skrivet! Jag tror faktiskt detta även är året då många inser att de kan göra något åt sin situation och inte dumpa över ansvaret på någon annan.
Ta t.ex Avalanche: Istället för att företaget med ljus och lykta ska leta efter spelintresserade tjejer att anställa, så är det kanske upp till var och en att synas, genom utbildningar, bloggar, podcasts osv osv. Våga visa sitt intresse säger jag bara =)
Jag tycker Åsas inlägg i debatten i Radio Megastorm var väldigt intressant. Jag är egentligen inte för kvotering, men en viss kvotering så som Åsa beskrev det känns faktiskt väldigt vettig. Jag är splittrad i frågan men får nog säga att i fallet Avalanche så behövs kvotering för att få bukt med problemet.
Oj vad skoj att bli omnämnd! Jag tycker det är tråkigt att Gamereactor fortfarande inte kan ta ställning, de skulle kunna göra så mycket för jämställdhet om de bara ville då många av deras läsare är unga och formbara 🙂
Som det är nu formar dom bara dom till att tänka i samma gamla banor som förut.
Precis! De är stora och kan göra underverk. Man blir ju oftast lite mörkrädd när man går in på deras sida och kikar igenom kommentarerna där ibland. Jag hoppas dock verkligen att många av de som skriver saker där gör det i skydd av den anonymitet de har av internet. Att de är någorlunda vettiga IRL, men man vet ju aldrig…
Mycket välskrivet inlägg! En mycket bra trend, men synd att den ska behövas. Det går framåt men det går långsamt. Ett långsamt steg är dock bättre än inget 🙂
Tack Ina!
Ja i en perfekt värld hade debatten inte behövts. Vi får helt enkelt kämpa för att nå solen så kanske vi når månen innan vår generation lämnar över till nästa generation för att nå nästa steg, Venus 😉
Bra inlägg! 🙂
Och visst är det så att vi blir allt fler och fler som arbetar för detta. Under året har det ju dessutom tillkommit väldigt många nya spelbloggar, och något som de flesta av oss är överens om är ju just detta ämne.
Ja det är verkligen skönt att så många tycker samma. Hade varit väldigt motigt att blogga om det om man hade fått mängder av mothugg varje gång man tar upp det. Men i de fallen är det ju ännu viktigare att ta upp det, även om det absolut inte är oviktigt att ta upp det nu 😉
Mycket bra inlägg!
Tack så mycket! 😉
Bra trend att uppmärksamma och väl skrivet, intressant läsning även om man har hängt med i att det har börjat hända. Även om det går sakta framåt så är det bra att någonting händer i alla fall, bättre än att allting bara står still, och bra att det finns folk som går in för att verkligen ta tag i ämnet. Har inte belyst det själv i min blogg (ännu) trots att jag också tycker det är en viktig fråga, därför kul att det finns de eldsjälar som verkligen går in för det – cred!
Tackar! Jo det börjar bli fler och fler som uppmärksammar det här ämnet som jag verkligen brinner för. Jag är ändock nybörjare och började inte uppmärksamma det här på allvar förrän jag börja studera för 2-3 år sedan nu. Men anser att det är bättre sent än aldrig 😉
Även om jag nog hade satt dom där Zombierna som årets trend själv så är det här definitivt den trend jag helst ser som Årets Trend 2011 igen.
Jag hoppas och tror faktiskt att den här trenden kommer att växa fram och bli ännu större ända fram till vi når vårt mål med en helt jämställdhet i alla områden 😉
Bra att någon tar upp det här, för ibland är det verkligen som om vi lever på 50-talet. Det behövs lite mothugg från gamers!
Precis! Samhället måste vakna upp och inse att vi alla är moderna människor som lever 2010 och inte 1954 😉
Bra skrivet om ett viktigt ämne och en vettig vinkel på årets trend.
Men… Nu ska jag vara både tråkig och jobbig. Är det inte dags att någon av "er" tänker till lite extra? Ni känner instinktivt att nått är fel men famlar lite tafatt efter vad som egentligen är fel utan att riktigt komma fram till något. Här kommer mina inte alls tillräckligt genomtänkta tankar kring det.
1. Spel utvecklas ur ett manligt perspektiv. Playboy-tidningarna är i mina ögon möjligen symptomen men inte problemet – problemet är att man bara kan spela spelet ur ett manligt perspektiv. Mass Effect är det mer eller mindre perfekta exemplet på hur man bör göra när man utvecklar spel med ett "jag" om man vill nå ut till hela den tänkta målgruppen. Detta bör vara en självklarhet i samtliga AAA-titlar som är tänkta för både män och kvinnor.
2. Upprördheten över att man kan dela upp spel i tjejspel och killspel är helt obegriplig. Ingen har ju någonsin påstått att alla tjejer gillar vissa spel och enbart vissa spel, förutom möjligen de svenska spelbloggarna för att försöka göra en poäng som inte finns. Problemet här är i mina ögon att "tjejspel" med ett fåtal undantag är utvecklade på en lunchrast och håller en så låg kvalitet att man på riktigt blir ledsen. Det bara måste finnas pengar att hämta här för spelutvecklare – så att något kommer förändras är jag rätt säker på men det verkar ta ofattbart lång tid.
Det finns i all typ av underhållning som jag kan komma på delar som (framförallt) gillas av män eller kvinnor. Böcker, film eller tv-serier – samma sak överallt. Det allra mesta ligger i en kategori som gillas av bägge men det finns ytterligheter åt bägge hållen där målgruppen (framförallt) är män eller kvinnor. Varför kan det inte vara så i spelvärlden? Jag klassar Desperate Housewives som en tjejserie eftersom jag antar att målgruppen är unga/medelålders kvinnor (jag är fullt medveten att även män tittar på serien). Vad skulle vara dåligt med ett spel med samma kvalitet och målgrupp? Jag blir inte upprörd över att cdon rekommenderar en DH-dvd till min flickvän och jag har jävligt svårt att se hur hon skulle bli upprörd över det.
Helt enkelt: Problemet är inte att det finns spel som är gjorda med (framförallt) tjejer som målgrupp och att man därmed försöker sälja dessa till tjejer. Problemet är att de spel som finns idag inom denna kategori i de flesta fall är sjukt dåliga spel.
Vad vill jag då med all denna text? Kanske bara skriva av mej lite – har läst den här "debatten" till och från på diverse bloggar och mer eller mindre förundrats över det consensus som råder kring ett antal i mitt tycke icke-frågor. Jag vill fortfarande läsa det där inlägget om ämnet som jag kan hålla med i när jag tänker efter (ok, det finns nått inlägg på Discordia som i princip uppfyller det).
Jag både håller med dig och inte 😉
Givetvis är det symptomen som syns mest och angrips eftersom det är dom som syns lättast. Var skall man börja för att attackera problemen då? Jag är i den övertygelsen att kön är en social konstruktion och med den övertygelsen så börjar problemen redan på förlossningen där flickor får rosa lapp och pojkar blå. Sedan är det en kamp genom resten av livet för att inte reproducera samhällets normer för vad som är kvinnligt och manligt. Varför tycker jag det är så viktigt då? Jo, eftersom normerna i samhället kort och gott säger att kvinnligt är något som har sämre status än manligt. Varför är det positivt att vara pojkflicka men inte flickpojke? Jo, eftersom status för manlighet är större. Så bara för att jag skickar ett brev till Cdon och frågar dem varför innebär detta inte att jag inte arbetar på andra områden som kommer åt problemet och inte bara symtomet som du skriver. Vilket är jätteviktigt.
Du skriver varför det inte kan vara så i spelvärlden. Bara för att det är så överallt annars så är väl inte det okey anser jag. Varför gör jag då bara något åt detta i spelvärlden, jo helt enkelt eftersom jag driver en spelblogg. Jag tar upp andra viktiga punkter i skolan för eleverna där. Återigen handlar det om min övertygelse att kön är en social konstruktion och om man sätter en pojke och en flicka isolerade från omvärlden och släpper ut dem om 10 år så är min övertygelse att pojken per automatik inte kommer gilla bilar. Däremot efter att han börjar umgås med människor kommer hans kön att konstrueras så att han kommer att gilla bilar och allt annat som hör till vad som enligt samhället är manligt.
Sen håller jag med dig att spel som har kvinnor som målgrupp, även om jag anser att målgruppen borde vara människor som gillar tex hästar, att de har dålig budget och är oftast ganska dåliga. I alla fall de sådana spel som jag testat.
Och alla kan inte tycka att alla frågor är viktiga, du här säkert frågor som du brinner för mer än vad jag och som jag säkert skulle anse vara ickefrågor. Discordia är även en av mina favoritbloggar när det kommer till genusfrågor. Mycket bra!
Tack för ett intressant och givande inlägg i debatten! Det sista i frågan är ännu inte sagd 😉
Stefan:
Jag tycker du är ute och snurrar när du definerar playboytidningarna som ett symptom. Visst är de en symptom av att utvecklarna riktat sig till de de räknar som största publiken, dvs män men bilder på "nakna" tjejer som belöning är ju självklart även en av orsakerna till färre tjejer tar till sig spelet. Och det är ju just det som är problemet, att AAA-titlarna inte välkomnar tjejer till spelarskalan.
Ta ett spel som CoD:Blops nu, där koden för avatar items man fick med spelet bara fungerade för att få kläder till manliga avatarer. Där har man mao under minst ett års utvecklingstid inte ens tänkt tanken att någon tjej ska köpa spelet. Inte heller figurerar det några kvinnor i spelet (förutom en mindre smickrande gestaltning hos castro) trots att det fanns kvinnor i både Amerikanska och Ryska armeerna vid den tiden spelet utspelar sig.
Med den massiva mängd möjligheter man har i CoD:Blops att finsnickra sin spelarklass, hur kommer det sig att man inte kan få till en kvinnlig avatar? I storyn förstår jag att man väljer att gå på en linje även om just Mass Effect visar att det inte är något större problem att kunna byta. Men i Multiplayer?
Det är just genom den här typen av design-val och marknadsföring som spelbranchen säger att tjejer inte är välkomna på AAA-festen. Det är ruttet tycker jag och man ska vädra sitt missnöje med det. Precis som det är rätt att visa att man inte vill vara en del av att frysa ut någon ur en grupp i andra sammanhang. Kanske inte för att den personen behöver det eller bryr sig men för att den/dom som fruser ut någon eller några ska veta att de gör fel och inte har stöd för det.
Samma sak med könsuppdelningen i spelbutikerna CDON och Spelbutiken. Den typen av uppdelning är inte bara ett resultat av att tjejer oftast köper vissa spel och killar oftast köper andra spel även om det är dom som butikerna ursäktar sig med. Uppdelningen blir ju även en del i problemet att kassa budget titlar betraktas som tjejspel medans påkostade bra spel räknas som killspel. Skulle någon komma helt utan intryck sen tidigare och se uppdelningen skulle den lära sig att singstar är för tjejer och Mafia 2 är för killar.
Utöver att motverka en bättre blandning i speldemografin så är dessutom en sådan uppdelning så sjukt onödig. Om folk på något sätt klarar av att köpa födelsedagspresenter till varandra utan könsmarkering under årets resterande 11 månader så förstår jag inte varför intresse/genre indelningen plöstsligt inte duger under julen.
Om din tjej inte har något emot att CDON rekommenderar en DH-Housewives dvd så må det ju vara hänt men jag vet att min fru iaf är trött på att det hela tiden bankas in i folk att tjejer ska gilla att dansa, kläder och relationsdrama för att vara "normal tjej" och själv är jag trött på att killar förväntas vara sportintresserade tex. Som sagt kan jag verkligen inte se anledningen till varför den typen av indelning behövs när det gäller underhållning. Kan man inte bara sätta "för den sportintresserade" så passar indelningen alla som faktiskt kan tänkas vilja ha det spelet/filmen/boken/skiten.
Så kort fattat: Din sammanfattning om att problemet är att tjejspelen satsas för dåligt på tycker jag är bakvänd. Problemet är att tjejer exkluderas från dom spel det satsas på.
Mycket bra skrivet.
Jag tycker det är viktigt att detta ämne tas upp. Tyvärr är det samtidigt tråkigt att det ens behövs. Jämställdheten borde vara självklar, dessvärre är det inte så idag.