Starcraft 2 tankas rejält från nätet

Borta hos FZ.se har de en kort artikel om hur Starcraft 2 är populärt bland pirater. Det har tydligen tankats ner över 2 miljoner gånger enligt Torrent Freak. Jag är totalt emot all olaglig piratkopiering eftersom jag anser att det hämmar spelbranschen och i det här fallet PC-spelsbranschen. Jag är dock inte en sådan som tror att varje nedladdning är ett missat köp. För så tror jag verkligen inte att det är. Den siffran över missade köp på grund av nedladdning är nog betydligt närmare 10% eller något åt det hållet. Min uppskattning här bara.

blizzard_starcraft_2

Jag tror heller inte man löser problemet med piratkopiering genom att släppa spelet billigare. Inte heller ta bort kopieringsskyddet tror jag hjälper. Med andra ord tror jag att tillverkarna inte kan göra ett skit för att få pirater att inte kopiera. Och med det vill jag säga att jag tycker dom skall koncentrera sig på att göra spel istället för att försöka stoppa det som inte går att stoppa. Det enda som kan vara lösningen på “problemet” är ett stängt system så som Playstation 3, som har klarat sig länge från piratkopiering. Men ingenting är omöjligt, vill piraterna kopiera spelen och spela dem så gör de även det.

OnLive är ytterligare en tjänst som jag tror kommer sätta stopp för piratkopieringen såvida det fortfarande inte finns kopior av spelen som går att installera på PC/konsol. Men streamade spel är något som jag är emot eftersom såpass kontroll vill jag faktiskt ha på mina spel. Även om det så egentligen bara är en licens man har att få spela ett spel, så har jag ju faktiskt idag tillgång till filerna på min lokala dator/konsol.

Så framtiden ser tyvärr inte så ljus ut om man är för öppna system och fysiska kopior av spelen. Oavsett om jag tror att det hjälper försäljningen eller inte att streama spelen så kommer nog inte piraterna att köpa spelen ändå. För antingen kopierar de spelen av rena ideologiska skäl och då kommer de inte köpa spelen. Kopierar de spelen för att de inte har råd, så kommer de antagligen inte heller ha råd senare och då kommer de heller inte att köpa några spel. Några kommer säkert omprioritera sin ekonomi dock när det inte längre går att tanka, men frågan är om kostnaden för att ta fram system som är hackningssäkra är mindre än inkomsten de får av dessa pirater som omprioriterar?

  Kategorier: PC

  Kommentarer

5 kommentarer to “Starcraft 2 tankas rejält från nätet”

  1. Holmberg den 16 november 2010 14:26

    Som du nämner så har ju PS3an klarat sig bra från pirater men klarar den sig så mycket bättre än Xbox360 ändå är ju frågan.

    Precis som du, tror jag inte heller att man får bort piraterna genom att ta bort DRM-skydden men kanske mer viktigt är att man verkar inte få bort piraterna MED skydden heller och då undrar jag vad dom gör där?

    Som chefen på Paradox Interactive uttryckte det: " Most DRM offers no extra value to paying customers"…

    Steam är väl enda DRM som faktiskt ger kunden något mervärde men det är långt ifrån ett öppet system och precis som OnLive så köper man ju inte spelen via steam utan bara "subscriptions".

    Så vad kan man göra för att försöka få det på rätt riktning mot öppna system som du säger?

    Själv vet jag inte riktigt.. jag köper merparten av mina spel via Gamersgate som ändå är det öppnaste av alternativen, men utöver det så tryter det med idéer.

    Intressant och viktig diskussion är det dock.

  2. Aftonstjaerna den 16 november 2010 21:07

    Det skulle verkligen vara spännande att se skillnaden mellan ett spel på ps3 och 360 med exakt samma förutsättningar(vilket inte går men ändå). Jag tror inte heller att ps3-spelen säljer så mycket mer att det är värt besväret.

    Problemet är ju samma med Steam även om jag föredrar det framför gamersgate då det är lättare att tanka ned patchar och sånt (lat av naturen :P) men jag får ta det att jag inte äger spelen på samma sätt som med tex Gamersgate.

    Jag tror ändå på idén med Gamersgate som den bästa lösningen, bara de hade en frivillig klient som sköter patchning och liknande som med steam. Ja en blandning av de båda världarna, fast en frivillig sådan. Det tror jag på, sen om det är marknadsmässigt försvarbart vet jag inte.

  3. Holmberg den 17 november 2010 08:47

    Ja en frivillig klient till Gamersgate-modellen vore nog den ultimata modellen för visst funkar patchningen på Steam ruggigt bra.

    GG hade ju en klient i början men vad jag förstod var det så många som protesterade mot den så dom skippade den. Men inte helt säker där… Då var den ju dock inte frivillig och det var väl där skon klämde.

  4. Aftonstjaerna den 17 november 2010 08:57

    Aha, det visste inte jag! Synd att det inte fungerade för dem. Borde väl inte vara jättesvårt att ha en frivillig modell tycker man, men men, vet ingen som har det så tydligen 😛

  5. Robin den 24 november 2010 16:23

    Valves steam lösning är väl det som funkat bäst mot pirater så här långt. Men jag håller med om det du skrev. Fast samtidigt så tror jag att det kommer att bli fler och hårdare regler framöver vad det gäller torrentsidor och liknande.

    Jag ska inte vara någon moraltan, men jag är inget större fan utav pirater. För precis som du sa själv. Om så SC2 bara kostat 100kr, så hade ändå en massa människor tankat ner det. För gratis är gott, inte sant?

    Själv så köper jag alla mina spel i original och stöder dom utvecklar som jag tycker om. Och så har jag gjort sedan slutet av 80talet.