Raptor: Call of the shadows

Nu går vi tillbaka till 1994 och sharewarespelens förlovade tid. På den här tiden så fanns inte ens tanken att vi konsumenter skulle betala för speldemos. Nä, gav speltillverkarna istället bort oftast en tredjedel av spelet gratis och sedan fick man betala om man ville ha resten istället. Doom och Raptor här var uppdelade i episoder som gjorde att det var lätt att ge bort första episoden för att sedan ta betalt för de två andra. Samtidigt som jag skriver det här så börjar jag bli mer och mer förbannad över tanken att ens ta betalt för demo. Om någon skulle fråga mig om det var bättre förr så hade jag tryckt ner ett ja-svar i halsen på dem.

Dagens ungdomar är dock uppvuxna med att betala för extra banor, för extra kläder och annat skit som vi som varit med ett tag tog för givet att det var antingen gratis, eller något som vi själva kunde modda in i spelet. Nu är det varken gratis, eller så går det oftast inte att modda in något alls, förutom vissa i vissa spel. Jag köper att det är mer avancerat att skapa en karta till Modern Warfare 2 än det var till Doom. Men det finns alltid entusiaster som mer än något annat är villig att skapa banor för oss andra och släppa dem helt gratis. Det handlar bara om att tillverkarna skall låta oss göra det. Jag själv var en utav dem för ett par år sedan.

raptor_3

Nu skulle ju egentligen inte det här inlägget handla om DLC och hur bra det var förr. Det bara blev så när jag tänkte på det. Så, 1994 så släppte Apogee Software ett spel som var utvecklat av Cygnus Studios som hette Raptor: Call of the Shadows. Det var ett

traditionellt shoot em up-spel i den gamla skolan. Här samlade man “pengar” under uppdragen och dessa kunde man sedan spendera på nya vapen, sköldar, bomber och så vidare.

Det som skilde Raptor mot andra liknande spel var dels att det man flög nedifrån istället från sidan som var det vanligaste i de här spelen, dels var det spelkontrollen som var så sjukt perfekt att man mår dåligt när man spelar andra liknande spel än i dag.

raptor_1

Tidigare i år så uppdaterades Raptor av DotEmu så att det blev kompatibelt med de senaste Windowsversionerna. Även upplösningen går att köra ända upp till svindlande 1280×800. Så har du inte spelat det här spelet tidigare, eller är ledsen för att du inte får i gång originalet längre så kan jag inte annat än rekommendera att besöka antingen DotEmu(4.99€) eller gog.com(5.99$) för att inhandla den senaste versionen.

Men givetvis så finns även originalversionen som shareware kvar att tanka ner helt gratis på Apogees hemsida, eller som dom nu heter, 3D Realms. Mycket nöje!



4 svar till “Raptor: Call of the shadows”

  1. Oskar Källner skriver:

    Ahhh.. Raptor! 🙂

    Det här minns jag! Väldigt roligt spel. Svettades länge vid min gamla 486:a innan jag skjutit mig genom hela spelet.

    En sann kultklassiker!

  2. Jonas Andreasson skriver:

    Ytterliggare ett spel man har missat 🙂 Snart dags att göra en lista på spel som ska testas. Det här verkar lysande…

  3. Thomas skriver:

    Känns som du tar i lite när du ska beskriva varför Raptor skiljer sig från mängden. Att man flyger vertikalt var inte alls ovanligt i shoot'em ups, och definitivt inte 1994. Spel som 194X-serien, Swiv och TwinBee är bara några exempel.

    Men oavsett, en härlig actionklassiker! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *