Provspelat Age of Empires Online
I fredags föddes min dotter vilket gjorde att inläggen har avtog ganska drastiskt. Jag har nu med 1 dygns erfarenhet hemma med dottern förstått att med min sysselsättningsgrad på 180% förutom att vara förälder inte kommer kunna hålla samma uppdateringsfrekvens på bloggen. Men jag skall försöka så gott jag kan med ett inlägg åtminstone varannan dag. Nog om det! Dags för Age of Empires Online!
Jag tankade ner klienten av AoE:O här i går och började spela. Jag har ungefär 2 timmars erfarenhet av det så det är inte så mycket att skriva en recension av ännu. Men eftersom jag är så eld och lågor över vad jag hittills har sett så kände jag att jag bara måste få skriva av mig. De som har spelat Age of Empires tidigare vet att det är en utvecklad Warcraftklon. Man bygger en bas och hugger träd för att sedan gå till anfall mot andra baser. Det nya i Age of Empires Online är att du aldrig slutar att finnas i världen. Din hemby finns alltid online och kan, vad jag förstått, invaderas under tiden du sover. Här är värt att nämna att jag inte hunnit spela så långt att det här har hänt än så jag kommer återkomma med mer info kring detta.
Det absolut första som slår en när man startar spelet är den fantastiska grafiken som är lite lätt cellshadad liksom Borderlands eller Team Fortress 2. Man utgår alltid från sin huvudstad och därifrån får man liksom vilket MMORPG som helst uppdrag som skall utföras. Det första var tex att man skulle döda 8 soldater. Andra uppdrag går ut på att hitta fiskestället, upptäcka olika teknologier osv. Ja, just teknologierna skiljer sig med de tidigare spelen likaså. De som spelat World of Warcraft känner till det talentsträd där nya magier och liknande väljs. I spelet får du hela tiden XP för det mesta du gör. Och för varje level får du nya poäng att placera ut i det här “talentsträded”. Här finns allt från nya byggnader och enheter till bonusar som snabbare trädinsamling.
Nu har jag dock inte riktigt fått grepp om spelet så att jag förstår sambandet mellan huvudstaden och de alla uppdrag som man kan göra. I uppdragsbeskrivningen finns det en text som klargör om det är ett singleplayeruppdrag eller multiplayer. Jag har än så länge inte stött på någon multiplayer så än så länge lyser Online i dess titel med stor frånvaro. Men utan att det sägs så antar jag att det är en lite tutorial så här i början.
Nu måste jag rusa och försöka få dottern att sova så att jag kan få någon timme till med Age of Empires Online!
Kategorier: PCKommentarer
8 kommentarer to “Provspelat Age of Empires Online”
Har också skrivit upp mig på beta-testet, men jag har inte fått något mail från Microsoft ännu. De får banne mig ta och skynda sig lite. Pepp!
Japp! Sen får de skynda sig att släppa det också, känns lite sådär att levla under beta för att sedan göra om det, men vem är jag som klagar! Åter till spelet 😉
Det blir lättare när barnen blir äldre också
grattis förresten
Jag hoppas det 😉 Tack så mycket
Grattis till dottern 🙂 Välkommen till världen, liten ^^
AoE Online känns småspännande. Sätter AoE2 som det bästa strategispelet någonsin, så jag är ju rätt stort fan av serien om man säger så.
Det här med att man kan få sin bas förstörd när man inte är där är dock något jag verkligen tycker illa om. Påminner mycket om Travian, som är ett skitspel 😉
Jag får helt enkelt vänta och se!
Tackar 😉 Hon hälsar!
Jag har inte riktigt förstått det här med huvudstaden än. Känns mer som en statisk hubb så långt jag har kommit, typ 4h nu. Kan inte direkt se några motståndare eller något mer än i den chatten man har som är begränsad till sina vänner. Vilket jag inte har några på Live som har AoE:O än 😉
Så vi får se hur det utvecklas! Återkommer givetvis
Grattis!
jag har lite delande känslor on AoE online, jag älskar AoE II och III, det känns som att dess utseende drar ner mitt intresse med tanke på dess föregångare ser ut,
ser fram emot en update på ditt tyckande om spelet:)
Hoppas det blir bra, en regelrätt uppföljare hade verkligen varit att föredra, men det här kanske kan blir ännu bättre…