Natal separerar kvinnor och män

Det finns en funktion i Natal som kan identifiera om spelaren är en kvinna eller man. I Youtubefilmen jag har klistrat in här så demonstreras det hela och på de två försökspersonerna så fungerar det utmärkt. Det är ju otroligt vad man kan göra med Natal tänker man kanske lite spontant. Men börjar man fundera lite på vad Microsoft har för baktanke med en sådan här funktion så blir man genast lite milt äcklad.

Jag ser skräckscenariot med riktad reklam beroende på vilket kön man har. Jag anser att man inte kan rikta reklam mot ett kön då personens intressen inte sitter i vad man har mellan benen. Med tanke på hur långt Microsoft har kommit i sitt jämställdhetstänk (ta bort sexuell läggning så försvinner problemet exemplet på live) så känns risken stor att vi kommer att få fluffig hästspelsreklam om det visar sig att man är en kvinna och cool bilspelsreklam om det visar sig att man är en man.

För om det inte är riktad reklam eller spelrekommendationer man är ute efter med den här funktionen så kan jag inte förstå varför den skall existera. För inte tänker väl Microsoft tvinga oss att spela med samma kön som vi själva är i spelens värld? Nej, det tror jag inte på. Kanske man försöker tvinga oss på en avatar i Live som har samma kön så att inte “missförstånd” skall kunna uppstå. Nä för tänk om jag spelar med en manlig avatar som kvinna eller tvärtom vad rörigt det skulle bli.

Vad är då nästa steg? Att den läser av min hudfärg (för det tvivlar jag inte på att den kan) och ger mig rekommendationer baserad på den? Kan jag få träningsspelsrekommendationer om jag är tjock? Varför i hela världen skall Natal bry sig om vilka fysiska attribut jag har överhuvudtaget när jag skall spela ett spel? De har nämligen ingenting med hur jag spelar mina spel eller vilka spel jag spelar.

  Kategorier: Åsikt

  Kommentarer