Varför Diablo 3 är bra
Jag tänkte inte bemöda mig med att skriva att Diablo 3 är riktigt bra. För det tror jag de flesta redan visste för 4-5 år sedan när det utannonserades. Däremot tänker jag förklara vad det är som gör spelet så sjukt bra. Spelet innehåller inte 2 timmars tutorial såsom är standard för spel i dag. På det viset dumförklarar inte tillverkaren oss spelare direkt i uppstarten av spelet. Jag är en tänkande människa, jag kan testa mig fram eller läsa mig till hur jag ska göra, om jag nu skulle behöva det.
Här drar jag paralleller till det nyligen släppta Minecraft på Xbox som är väldigt neddummat. Spelet tappar all sin charm om det inte hade varit för att man var tvungen att leta runt på olika sidor om hur man craftar diverse saker. Vad är det svåra med att bara klicka på en knapp och allt löser sig? Jag är sjukt trött på den här dumförklarande trenden av spelare hos många spelföretag. Och det är här som Diablo 3 glänser. Det visar mig inga pilar dit jag ska gå. Jag får själv traska runt på stora fält och leta efter ingångarna jag ska till. När jag dock är riktigt nära kan det dyka upp en pil som bekräftar att jag är nära. Men det är gjort på ett sådan extremt bra sätt så att det aldrig blir idiotsäkert.
Visst har Blizzard förfinat och förenklat en hel del sedan de tidigare delarna i serien. Men det som de gjort är aldrig något som får mig som spelare att känna mig som en idiot som inte fattar hur saker och ting fungerar. De har bara gjort det lite bekvämare för mig, inte enklare för att jag inte förstår.
Spelet känns egentligen som Diablo 2 gjorde när det släpptes. Och det är riktigt positivt! Få spel idag känns som riktiga spel, utan mer som interaktiva B-filmer som tvingar mig att välja för inkompetenta spelkaraktärer som står och velar om de ska vara onda eller goda. Totalt ointressant! Diablo 3 är bara ren spelglädje med den renaste spelkänslan jag känt hos ett nytt spel på mycket, mycket länge. För att få uppleva något liknande måste man gå tillbaka till 90-talet eller till de få spelen som släppts sedan Diablo 2, som faktiskt sätter spelkänslan före något billigt manus som döljer ett i övrigt dåligt spel.
Kategorier: PCKommentarer
11 kommentarer to “Varför Diablo 3 är bra”
Intressant hur vissa säger neddummat när jag säger pedagogiskt.
Skulle jag se mina elever som de tomma kärl de här speltillverkarna ser oss spelare som, hade dom snällt sagt att 80-talet vill ha tillbaka sin pedagogik. Jag ser inte den här "in your face"-inlärningen som varken speciellt pedagogiskt eller sund för någon av parterna. Jag lär mig av att tänka, inte få faktan inslagen i mig.
Det är dock inte alla som haft en handkontroll/mus i handen sedan 7 års ålder som vi. Uppskattar du inte att Minecraft guidar dig är det bara att skippa det och börja spela direkt. Jag ser inte problemet med att de som inte är bekanta med spellogik får känna att spelet bryr sig om dem.
Just i fallet Minecraft är det väl mera momentet crafting som är neddummat. Dom har helt enkelt tagit bort en ganska stor del i spelet som jag och säkert andra uppskattade. Givetvis är det ju bra för dem som inte uppskattade den delen, typ 1 miljon just nu eller vad det nu är 😉
Och jag tror inte att folk är dummare i dag än vi var förr. Så att om inte spelet visar vilken knapp man hoppar på så kommer man på det även idag. Någon gång är ju alltid den första för alla, oavsett om det var förr eller nu.
Men det är ju inga problem om valet finns hur jag vill uppleva mitt spel. Då är det ju för alla. Tyvärr är det inte så i Minecraft och i ett gäng till.
Nu har jag inte spelat PC-versionen av Minecraft, men jag vet att många PC-spelare skriker "fördummat" när spelen blir mer strömlinjeformade. Tror säkert att man skurit hörn, men yttrar mig bara kring spelets tutorial.
Folk är inte dummare idag än förr. Men många av de som spelar idag är inte lika inbitna som vi var när vi började spela. De är inte lika hängivna spelare, och tappar därför tålamodet lättare. Precis som jag skulle tappa tålamodet väldigt snabbt om jag skulle försöka lära mig något jag är måttligt intresserad av utan hjälp.
Du får väl visst välja hur du vill uppleva Minecraft? Såvida du inte vill spela både med splitscreen på teven med den mest avancerade craftingen.
Det är sant som du säger. Spelpubliken är antagligen inte lika inbitna som vi var förr, och då gissar jag att den här utvecklingen är oundviklig för att inte "skrämma" bort nytillkomna spelare. Och antagligen är den väl ganska sund också. Men det hindrar mig inte av att njuta rejält när det kommer ett spel som Diablo 3 som har känslan av "förr" i sig, men som jag gissar ändå inte skrämmer nya spelare.
Vad tycker du om Diablo 3s svårighetsgrad som så många klagat på? Attityden på nätet verkar vara att det är alldeles för enkelt i alldeles för många timmar.
Ursäkta det sena svaret, har varit offline i nästan 6 veckor 😛
Jag tycker det är perfekt avvägd svårighetsgrad. Det är enkelt i början och djävulskt svårt i slutet. Iaf om man som mig spelar som Wizard. Tycker det nästan är för svårt nu 🙂 Så anser nog att de som klagar på det är antagligen samma som grinade över att det såg ut som WoW? Var nu det gör det vill jag undra?
Tycker du Diablo 3 är lika bra idag som när du skrev den här texten? 🙂
Nu har jag inte spelat Diablo 3 sedan i slutet av maj pga att jag inte haft något internet, men jag ser inte vad som skulle kunna få mig att inte gilla det lika mycket som när det här skrevs? Det är ett fantastiskt spel och kommer antagligen hålla betydligt längre än något annat spel som släppts nyligen.
Så gott som alla som jag spelade med i början tröttnade grymt fort, från en skara på ca. 100 pers är det idag kanske 4-5 som fortfarande spelar. Själv så älskade jag det i början, men ju närmare slutet jag kom ju mer insåg jag hur dåligt utformat det är… allt för att Blizzard ska kunna tjäna lite pengar 🙁