Snälla, förstör även dessa
Nu för tiden skall alla gamla spel göras om för att dagens spelare skall kunna spela dem. Detta innebär i praktiken att man tar en gammal spelidé och gör FPS utav den. Den första gången man gjorde detta av en större spelserie var med Westwoods Command & Conquer. Men detta var alldeles för tidigt. Command & Conquer: Renegade sålde uselt och man återgick till seriens klassiska RTS-läge istället.
Men tiderna ändras som sagt. En ny skara spelare har växt upp sedan Renegade stod i butikshyllorna. Och den nya skaran älskar FPS:er (jag tolkar försäljningsiffrorna för FPS:er på detta vis iaf). Skulle Renegade ha släppts i dag så kanske vi aldrig hade fått sett ett enda RTS till av Command & Conquer-serien?
Ett annat känt exempel på spel som, enligt mig, kommer att bli förstört är den klassiska Xcom-serien. Ett turordningsbaserat strategi-action-spel som gått och blivit FPS.
Det har fått mig att fundera på om jag inte skall komponera en liten lista på önskespel som speltillverkarna också gärna kan få förstöra. Så här kommer ett par tips till alla speltillverkare!
Civilization – Action Figher. Du spelar som en soldat som på egen hand tar över världen med din UZI.
Settlers – Pig Wars. Du vaknar upp i en urgullig by utan att veta vem du är. Nu måste du döda alla för att få reda på ditt ursprung.
Theme Park – Ultra Hard Weapons. Du ramlar av en karusell och måste nu döda alla som jobbar på en nöjespark för att hämnas din huvudvärk.
Transport Tycoon – As It Was Meant To Be. Som vapenexpert ska du infiltrera tågbyggande kommunalarbetare och döda deras chefer för en friare värld.
Pizza Syndicate – The Italian Revenge. Som pizzabagare infiltrerar du stadens finaste pizzarestaurang och avrättar samtliga kunder som beställer en pizza med bearnaisesås på.
Kategorier: ÅsiktKommentarer
10 kommentarer to “Snälla, förstör även dessa”
Jag kan tycka att det här inlägget kommer lite för tidigt. Vi vet fortfarande inte om spelserierna "förstörts", såvida du inte anser att övergången till FPS direkt förstör spelserien (jag kan till viss del förstå en sådan inställning, eftersom jag reagerade likadant på en del "små" förändringar mellan Dragon Age-spelen). Men eftersom vare sig XCOM eller Syndicate är ute ännu, känns ogillandet av den allmänna utvecklingen väldigt abstrakt just nu.
För övrigt: när du nämner Red Alert: Renegade tänker jag på Halo Wars. En FPS-serie som går i motsatt riktning.
Annars tycker jag att det är ett kul inlägg. Jag gillar speciellt Settlers-upplägget. 😀
Syndicate skulle väl bli FPS också vad jag förstod.
och för att kommentera även sebastians kommentar så tycker jag det är befogat att mena att serien förstörs…
Om man gillade X-com eller syndicate tex så var det antagligen för att man gillade själva spelmekaniken.. konceptet med att skydda planeten från invaderande aliens är ju inte direkt unikt i övrigt.
Så när man helt ändrar spelmekaniken så har man förstört det som gillades med spelet.
Det kanske blir jäkligt bra FPS och jag kan tycka FPS är skoj ibland så därmed inte sagt att dom kommer göra dåliga spel.
Men det är definitivt att dom förstört den fortsättning på X-com och Syndicate som jag hade hoppats på iaf.
Sebastian och Holmberg: Jo det är genrebytet som får mig att anse att spelen är förstörda. Som sagt kan det säkert bli ett bra spel i sig, men spelet borde heta något helt annat. Varför inte göra som i filmens värld, kalla det typ Action Game X – Inspired by Xcom. Typ som dom i filmer gör med "Från producenten bakom Xcom" osv.
Aja, det är tur att det finns så mycket bra retrospel och personer där ute som tillverkar nya motorer till de gamla goda spelen, tex ett av mina favoriter OpenXcom, längtar tills den kommer i final release 😉
Mm, vi får väl se. Som sagt, jag reagerade på att gameplayet i Dragon Age 2 förändrades från den strategiska överblicken till ett betydligt mer närgånget perspektiv, så jag kan se definitivt det perspektivet.
Samtidigt tycker jag inte alltid att en spelserie behöver vara låst i ett speciellt sorts gameplay. Jag diggade verkligen Halo Wars. En liknande förändring i spelmekanik borde ju, teoretiskt sett, kunna fungera åt andra hållet också. Vi får väl vänta och se.
Jag kan ju ha missuppfattat det här totalt men som jag förstått det så kommer ju X-Com inte enbart att vara i FPS-läge, du ska väl ha kvar det övergripande strategiska läget men när du väl går in i strid så ska det vara i FP-läge.
Nu ska det väl sägas att jag inte uppskattar det heller, men det är definitivt bättre än, som jag får intrycket utav från ditt inlägg, de helt och hållet har tagit bort de strategiska elementen.
"bättre än" är ett starkt uttryck 🙂
Nä, men jag skulle nog mer uttryck mig "inte riktigt lika illa som än". Det finns så många fler sätt att göra spel på än att gå in i FPS-läge oavsett vad det är. Dungeon Keeper gjorde det bra, det fanns ett FPS-läge, som man kunde använda om man ville se hur ens grotta såg ut inifrån, men det behövdes inte användas överhuvudtaget. Så borde det vara i både Syndicate och Xcom, om dom nu nödvändigtvis måste blanda in FPS i spelen.
Jag har inte spelat några av de här klassiska spelen som nu får denna FPS-behandling så jag vet inte hur dessa universum ser ut. Är de väldigt specifika, har de speciella raser, klasser, saker man inte hittar i andra spel? Då kan jag tänka mig att det kan finnas en vilja att göra nåt med dem, men kanske inte i samma gamla spår.
När ME-trilogin om Shepard avslutas (hoppas den gör det med trean nu, att de inte drar ut på serien i evigheter) så skulle jag inte tacka nej till fler spel i ME-universumet… men i nån annan genre 🙂 Jag älskar raserna, bakgrundshistorien… det finns så mycket mer att utforka där. De får gärna skapa RTS, FPS och annat.. bara jag får mer från det universumet 😀
Om spelskaparna nu känner att det är ett FPS de vill göra, och de tycker att de där universumen är bra platser, och att de kan göra nåt bra utav det så… ge det en chans? Det är ingen "riktig" uppföljare, det är kanske inte spelet man vill se med det namnet, men förstör det verkligen serien att göra ett spel i en annan genre? Speciellt om serien annars kanske inte ens plockats upp igen.
Jag vet inte, jag bara svamlar… men jag känner att jag måste komma med nån lite mer positiv syn på saken 😀
Dina förslag på spel är f.ö. mycket åsm 😉
Som du säkert vet sätter jag handling och sånt allra längst ned på listan över saker som är viktiga för ett spel. Så ärligt talat så vet jag inte hur storyn går runt de här spelen, det ena ska man rädda världen på (Xcom) och det andra är man tuff spion i (Syndicate). Utan det som jag bryr mig om är den unika spelkonstruktionen i dessa spel som jag knappt har sett i något spel överhuvudtaget sedan 90-talet.
Därför bryr jag mig inte om att följa med deras historia i en annan genre. Därför är jag bara intresserad av spelmekaniken i spelen som är unik. FPS är knappast unik, oavsett om de görs med sprutor för att få extra bonussaker eller XP-poäng för att bygga bättre spelkaraktär.
Jag tvivlar inte på att spelskaparna vill göra FPS, det säljer ju? Men ibland så får jag tanken att spelskapare i dag är inte lika kompetenta när det kommer till speldesign som de var under 90-talet. Rent tekniskt kompetenta är de bevisligen, men speldesignmässigt? Nä, jag anser inte det iaf.
UFO – Enemy Unknown kan jag rekommendera att testa en kort sväng då det faktiskt håller riktigt bra än i dag, Syndicate tycker jag dock inte håller speciellt bra tyvärr.
"Tetris – Ghetto Blast!" – Att leva i "blocket" är bannimej ingen lätt uppgift, men tillsammans med en hagelbrakare och ett gäng homies ska du nog kunna göra rent hus även i det här spelet…
Thief som FPS…