DRM som väcker piraten i oss
Jag har funderat lite på det här med DRM och varför det finns. Det står för Digital Rights Management och är till för att kontrollera spridningen av bland annat musik, film och spel. Men fungerar den verkligen eller är den bara ett irritationsmoment?
När det gäller musik var det för ett tag sedan ett stort rabalder över CD-skivor som inte gick att spela i vissa datorer och i bilstereos. Den bakomliggande funktionen DRM hade här satt stopp för oss laglydiga människor som vill stödja de artister vi gillar. Däremot de som tankade ner sin musik, kunde enkelt bränna ut den på skiva och lyssna obehindrat på sin musik. Nu för tiden vet jag att musikbranschen har bättrat sig och till och med tagit bort DRM på vissa musiktjänster där man kan köpa musik online.
I filmbranschen fungerar det ungefär liknande. Kopieringsskyddade DVD-filmer måste man kringgå skyddet på för att skapa sig en kopia av filmen för. Och detta är enligt lag olagligt, även för enskild kopiering. Så det som lagliga filmköpare får stå ut med är en massa reklam för antipiratbyrån i början av filmerna, något som piraterna slipper. Rent spontant borde det väl vara just piraterna antipiratbyrån ska visa sin film för och inte oss som faktiskt köper filmerna?
I spelvärlden har vi sedan länge haft en mängd olika DRM-skydd. En av de äldsta var den där man var tvungen att skriva in ett visst ord, som stod i manualen på en viss sida, och en viss rad. Där var problemet uppenbart i fall man råkade tappa bort sin manual. Kopieringsmaskiner runt om på kontor i Sverige användes flitigt under den här tiden för att kopiera stora tjocka spelmanualer.
Men om vi hoppar lite längre fram, ända till nutid. Då har vi Ubisoft som går i bräschen med sitt konstanta internetuppkopplings-drm. Det innebär att man under hela speltiden måste vara uppkopplad mot nätet. Tappar du uppkopplingen så avslutas spelet. Det kanske många inte tycker är några problem, alla har väl internetanslutning? Ja, det kanske de flesta har, men det finns faktiskt de som inte har detta. Jag är en av dem som inte har anslutning under de 3 sommarmånaderna då jag tillbringar den mesta tiden ute i vår sommarstuga.
Problemet för mig och många andra ute vid den Bohuslänska kusten är att det är en helt sjukt mängd stora berg överallt. Det ställer till stora besvär både vid telefoni, internet, tv, radio osv. Allt tar bergen och behåller för sig själva. Jag brukar kunna hålla en någorlunda knakig GPRS-anslutning igång, men den försvinner titt som tätt. Hade jag bara behövt koppla upp mig i början av spelets gång (såsom Blizzard och Steam har löst det) så hade jag kunnat stå ut med att springa runt lite i huset för att få en uppkoppling och starta igång spelet.
Men som det är nu kommer jag aldrig att kunna spela ett Ubisoftspel ute i sommarstugan. Men vet ni vad? Gissa vilka som utan problem kan spela Settlers 7 och kommande Annospelen? Jo, precis! Piraterna som inte har betalat för sig. Jag tycker att det är förkastligt av företag som bekämpar pirater att de enda de rår på är de lagligt betalande människorna som vill göra rätt för sig i samhället.
Det är som att jag som betalande konsertbesökare får ställa mig på taggtråd bakom en bajamaja längst bak, medan de som plankar in får sitta i en skön fåtölj på främsta raden och avnjuta musiken så som den var tänkt att avnjutas, nämligen utan några som helst problem.
Kategorier: ÅsiktKommentarer
9 kommentarer to “DRM som väcker piraten i oss”
Mjo. Jag känner ingen känslan. Det är jobbigt när företag ska ha sådan absolut kontroll att det hela slår ut mot de trogna kunderna. Jag minns när jag första gången drabbades av det, när jag för många år sedan köpte en CD-skiva och inte kunde lägga in musiken på min MP3 för att den hade någon slags antikopieringsskydd. Det krävdes en massa pillande med det, och när man var klar så hade man i stort sett tappat förtroendet för musikbranschen.
Men musikbranschen (eller i alla fall kringliggande tjänster) är ändå den som, numera, ligger i framkant. Spotify har nästan helt eliminerat mitt musikpiratande. Det händer att jag laddar ned något ibland, om det är någon obskyr låt eller band eller skiva, som inte finns på Spotify; men mer än så finns verkligen inget behov av.
Spel- och filmbranschen måste genomföra liknande initiativ. Steam är utmärkt på så sätt, eftersom det har förenklat den digitala hanteringen av spel något oerhört. Jag kommer knappt ihåg när jag senast piratade ett spel, men det har inte hänt sedan jag skaffade Steam. Jag tror verkligen att den digitala piratkopieringen visar vad det är som konsumenterna vill ha – digitala lösningar – mer än vad den faktiskt stjäl köp från utvecklarna. Det är därför det var så intressant att läsa en artikel häromdagen, om hur användarvänligt konsolernas nedladdningstjänster var. Svaret: inte särskilt. Förhoppningsvis bättrar sig Sony och Microsoft till nästa konsolgeneration, men det visar också på ett problem med konsolspelande: varje konsol kommer med att visst upplägg, som inte gärna kan förändras halvvägs in i cykeln, när förutsättningarna förändrats.
Som du säger, Spotify har gjort mer för musikbranschen än något annat på mycket länge. Skall bli spännande att se vad Gamersgates spelspotify kommer att göra för spelen. Visst, man kommer inte ifrån att vara uppkopplad hela tiden, men det är ju inte det problemet den tjänsten skall lösa. Utan piratproblemet i stort. Antingen kör man spelen via deras tjänst, eller så köper man dem på annat sätt och ska kunna spela dem när man vill, hur man vill. Så tycker jag iaf 😉
Sista stycket är guld måste jag säga och verkligen på pricken.
Sen när det gäller nedladdningstjänsternas kvalité på konsol tycker jag Playstation store är helt bedrövlig, men på Xbox Live Marketplace hittar jag alltid det jag är ute efter och saker jag inte har jättebra koll på får bra exponering, så jag tycker de funkar riktigt bra jag. Lite högre upplösning/kvalité på screenshotsen hade inte skadat dock.
Dom har verkligen dragit det till sin spets genom att göra det krångligare för köparna än för piratarna. Det måste komma till en bättre lösning. Om jag vill spela ett singleplayer-uppdrag ska jag ha möjlighet att göra det var som helst, även utan uppkoppling. Att på något vis utesluta människor som köpt spelet från att spela är absurt och fel väg att gå.
Bra att du uppmärksammar det här. Är klart på din sida.
Ja jag förstår inte hur de tänker, det ger dem så mycket badwill att det borde slå tillbaka snart.
Bra skrivet.
Det här är verkligen något som kan göra mig sjukt irriterad med. Har själv haft en hel del problem med olika DRM-lösningar som gjort att det ibland tagit dagar av meckande och supporttickets innan jag fått igång spel som jag betalat 500 spänn för och längtat efter att få komma igång med.
Jag tar det inte som något annat än ett hån mot mig som köpare.
Som du säger finns ju spelen alltid i piratversion ändå och där slipper man strul med konton/registreringar/aktiveringar/uppkopplingar och allt annat skit som dom sätter upp som hinder mellan mig och spelet jag betalat för.
Tyvärr verkar utvecklingen vara på väg åt fel håll. Läste nyligen att Ubisoft såg sitt DRM som framgångsrikt och tydligen kommer inte Diablo 3 gå att spela offline heller.
Därför gillar jag när såna som VDn på Paradox Interactive proklamerade att deras ståndpunkt är att DRM kostar dem pengar och kunden tid och bör undvikas. Piraten är den enda som går oberörd.
Jag hoppas såklart på en DRM Free framtid men jag tvivlar på den.
Nä det är som att de skiter oss rakt i ansiktet. Hoppas det går över mågongång bara, men de vinner väl på att fler och fler går över till konsol där dessa drm inte är lika jobbiga.
Måste helt och hållet hålla med Spel-Malmer, Sista stycket summerar hela situationen på ett alldeles utmärkt sätt. Personligen har jag ett ganska stort problem med spel som kräver att du ska vara uppkopplad i uppstartsfasen också, även om det inte är lika jobbigt som att jag måste vara online hela tiden.
Anledningen till det är att, vid vissa tillfällen, så vill jag inte ha Internet igång av ett flertal anledningar (mestadels för att det lätt blir så att jag blir distraherad.) och då vill jag inte behöva ansluta för att behöva starta spelet som jag vill spela, skapar vissa problem även om de är små.
Dock så är ju problemet större med Ubisofts nya spel, precis som du själv säger, och då inte minst av den anledningen jag gav utan också, än en gång som du säger, att man inte alltid har tillgång till Internet. Helst av allt skulle jag se att man inte behövde ha Internet överhuvudtaget för att kunna spela ett spel men frågan är väl om det någonsin kommer att komma en sådan period då det inträffar.
Nä det är tveksamt att man kommer kunna spela singleplayerspel offline igen. Frågan är om eller när detta kommer till konsolerna? Då känns det som att fler människor kan ryta ifrån så att de fattar.