Fable förstörde stjärnan
Jag kan bara inte sluta tänka på vissa saker. I bland händer saker i livet som ändrar allt och det får mig att fundera på vad hade hänt om vissa saker inte hände? En av de sakerna jag tänker på mest, är vad som hade hänt om inte Microsoft värvat den mest kreativa spelskaparen som någonsin gått på våran jord. Mannen jag pratar om är givetvis Peter Molyneux.
Personligen tycker jag att han har fått ta oförtjänt mycket skit genom åren. Jag har hört argumenten att han bara snackar men levererar hälften av vad han snackar om. Om man sedan tittar på en del av spelen han ligger bakom så har vi till exempel Black & White, Dungeon Keeper, Theme Park, Theme Hospital, Populous och Syndicate. Det här är spel som är så sjukt nyskapande att deras recept aldrig någonsin har lyckats efterskapats till fullo. Så frågan är, vem är det egentligen som snackar skit här?
Eller ligger problemet att han har visioner så höga och är så duktig på att återberätta dem att spelen blir grå kopior av visionen? Det kan mycket väl vara så, men så länge spelen som han skapar är sjuhundra gånger mer nyskapande än random fps så tycker jag inte det spelar någon roll. Att sikta för högt och landa lite lägre, men ändå högre än motståndarna ser inte jag som något stort problem här.
Men sedan hände något, Peter tog sitt pick och pack och började jobba för Microsoft samtidigt som han och Lionhead Studios skapade ett litet spel som är känt som Fable. Givetvis till en början exklusivt till Microsofts spelkonsol Xbox. Och det var här som allt förstördes. Vad vet vi skulle hända om han aldrig hade börjat med spelet Fable? Det är ingen som vet, och troligen kommer vi aldrig att få veta det heller.
En kvalificerad gissning från min sida är dock att vi hade fått sett någon mer gudsimulator. Fast inte på det viset som vi känner dem i dag. Hade Peter jobbat vidare med sina skyhöga visioner hade vi antagligen fått sett något som vi aldrig tidigare sett. Jag skulle nästan våga sätta mina sista slantar på att han kanske skulle ha uppfunnit en helt ny genre.
Det här är givetvis bara spekulationer. Men jag tror att spelpressen var något för hård mot vår största spelvisionär någonsin. Kanske tog visionerna helt slut när oavsett vad han sa så snackades det skit om det. Spekulationer från min sida givetvis, men jag kan inte sluta tänka på det. Även om han inte skulle skapat en helt ny genre så hade jag verkligen inte haft något emot en ny del i Dungeon Keeper-serien, eller vilket av hans spel som helst. Sådana spel skapas inte längre och kommer nog aldrig heller att göra det.
Kategorier: ÅsiktKommentarer
10 kommentarer to “Fable förstörde stjärnan”
Håller med dig. Har aldrig riktigt förstått vad den onödigt hårda kritiken mot Molyneux kommer ifrån.
Min personliga teori är att de journalister som sågat honom och hans spel mest aldrig jobbat nära säljare förr. Nu generaliserar jag säljarkåren grovt, men det är ju inte direkt någon hemlighet att det finns säljare som lovar guld och gröna skogar – bara för att leverera plåt och ett kalhygge.
Man måste ta alla visioner som en säljare målar upp med en stor nypa salt. Men av någon anledning så verkar det inte som att vissa har fattat det,
Visst. Han förtjänar kritik om/när han medvetet säljer in något som inte kommer att motsvara det han säger. Men man bör hålla isär säljarens pitch och den faktiska produkten.
Låter absolut helt troligt som du säger. Och tycker det är riktigt synd att det är som det är. Sedan vet jag inte om han "sålt" in något som ska finnas i ett spel och sen inte funnits. Det är väl en definitionsfråga. När han i intervjuer kanske 2 år innan ett spel släpp snackar om alla fantastiska visioner han har för spelet och sedan kanske inte alla kommer med, är det då falsk marknadsföring? Jag anser inte det, utan det är bara hans visioner han målar upp. Står det däremot på DVD-fodralet att det ska innehålla ditten och datten, ja då är det ju falsk marknadsföring om det inte innehåller det. Tycker hans kritiker bör hålla isär dessa två begreppen… Och jag håller stenhårt tummarna på att han kommer ut från Fableträsket snarast möjligt! 😉
Ja, Molyneux känns inte som en person som ska låsas in i en spelserie alltför länge utan få skapa nya saker hela tiden. Då utnyttjar man nog hans kvalitéer bäst. Det är lite synd att han fångats upp av Microsoft. Jag minns den gamla goda tiden då kreativa idéer bara sprutade från honom. Jag vill ha den snubben igen!
Precis! Han känns som en idéspruta som är inlåst på något behandlingshem för kreativa hjärnor. Ge han fria tömmar och låt han skapa va sjutton han vill, jag lär köpa det osett! 😉
Hej, har du någon mailadress man kan nå dig på? Jag har letat runt men kan inte hitta någon, så du får gärna kontakta mig på den adressen jag lämnat här om du har möjlighet. Mvh, Emilia
Hej! Det stämmer, har inte utsatt min mailadress på sidan 😉
Äntligen!
MWAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!
Fan vad jag kommer att spamma dig nu. Brace yourself!
haha, nu förstörde du ju hela layouten på sidan istället 😛
To be fair så såg det ut mer så här när jag skrev det:
Mwahahahahahaha
ahahahahahahahha
ahahahahahahahha
ahahahahahahahha
och så blev det bara en lång rad när jag väl postade kommentaren. Det var din sida som trollade mig, och inte tvärtom.
Men så går det när man lämnar ut sin mailadress till främlingar. Eller mig, i alla fall.
Jag verkligen ogillar mitt kommentatorssystem. Det blir så sjukt rörigt om man svarar ett par gånger. Men har inte hittat något bra att byta ut det mot så det får tyvärr vara kvar ett tag till och trolla med de som använder det! 😛