Gör spel oss aggressiva?

NikoBellic-GTAIV-Beta

Jag låg och lyssnade på senaste avsnittet av P3 spel i går natt, där de talade om frågan om spel påverkar våra hjärnor. Utgångspunkten var de två stora händelserna i Oslo och London där spel som Modern Warfare 2, Grand Theft Auto och World of Warcraft har fått ta emot en del skuld.

Ett klipp i programmet lade fram fakta för att spel påverkar hjärnan och personen blir mer aggressiv. Den här faktan sköts ner i ett senare debattinlägg från dataspelsbranschen med argumentet att det inte är fler våldsdåd i dag än det var på 70-talet.

Och visst, jag kan ingen fakta angående våldsdåd i dag och på 70-talet, så vi antar att det är sant. Men handlar påverkan av ens aggressivitet enbart om att gå ut och mörda folk och tända eld på deras hem?

När jag hör forskningens inlägg angående att spel påverkar aggressiviteten så tänker jag i mycket mindre banor. För att den ska påverka aggressiviteten räcker det väl att jag kanske kastar handkontrollen i soffan för att det skall stämma? Räcker det inte att jag svär åt spelet som jag nyss dött i 30 gånger på samma ställe? Jag anser att det visst räcker med dessa små saker för att spelen ska kunna anses göra oss mer aggressiva.

Det känns nästan inte som att det skulle behövas någon forskning alls om det. Bara man ser sig om kring sina vänner så är det mycket svordomar och kastade handkontroller som förekommer. Både ett och annat tangentbord säljer jag till folk som slagit sönder dem av ilska.

Men varför är vi som spelare så rädda för att erkänna det här då? Så länge aggressiviteten stannar i stridens hetta med den kastade handkontrollen så är det ju inget direkt problem. De allra flesta av oss tar ju som sagt inte med aggressiviteten ut på gatorna och slår till pensionärer. Det är den här helt svart/vita skalan som jag har svårt att förstå. Antingen eller? Nej, jag tycker inte det är antingen eller. Jag tycker att ja, spelare blir aggressivare men nej, inte så aggressiva så att det syns i någon som helst brottsstatistik.

Samma aggressivitet upplever jag dock även existerar i andra spel, såsom Monopol eller Kubb. Den existerar även i fotboll där vi gång på gång ser föräldrar till barn nästan slå ihjäl varandra för deras barns lags skull.

I P3 spel anser de att debatten måste mogna och det håller jag med om. Samtidigt är det inte så bra att anse detta i ena meningen och därefter skjuta sig själv i foten genom att förutsätta att de som säger emot spelarna ”aldrig ens har hållit i en handkontroll”.

  Kategorier: Åsikt

  Kommentarer

9 kommentarer to “Gör spel oss aggressiva?”

  1. Spel-Malmer den 8 september 2011 09:21

    Det är alltid de långsiktiga effekterna som är intressant. För när du kastar handkontrollen och ryter till, kanske du är aggressiv för stunden, men det kan också leda till att du också fått utlopp för dina aggressioner, och kan därmed gå ut på gatan som en lugn och harmonisk lösningsorienterad människa.

    Alternativt så vill du fortsätta spela, fast på riktigt. Det är här forskningen kommer in. För vad som händer vid just själva spelögonblicket är ju inte alls intressant/relevant.

  2. Aftonstjaerna den 8 september 2011 10:24

    Håller med! Men det är ju det som framgår så dåligt. I inklippet från debattprogrammet med dataspelsbranchen görs det inte klart om det är den kortsiktiga eller långsiktiga. Inget nämns alls om detta. Och då innebär det ju enligt mig att båda sidorna har rätt beroende på vad de syftar på.

    Och om man vill lägga fram sin sak så borde det ju framgå i programmet, annars anser jag att man döljer något. Men jag har inte själv forskat vidare i detta, utan bara tänkt mycket 🙂

  3. Henke (spelgubben) den 8 september 2011 09:22

    Jag kan nog på ett sätt använda spel för att få utlopp för min ilska. Jag har slagit sönder många handkontroller genom åren. Jag skulle väl kanske inte säga att spelen framkallar en aggressivitet hos mig utan den finns nog där i botten någonstans redan.

    Men bara för att jag kastar en handkontroll i golvet hemma i vardagsrummet till att jag ska slå/skjuta ner någon är väldigt, väldigt långt borta. Jag tror sådana bekymmer inte har det minsta med spel att göra. Dess bekymmer människor har som gör sådana saker ligger betydligt djupare än på spelnivå. Tror jag.

    Jag inbillar mig att sport tillverkar fler konstigare människor än vad tv-spel gör 🙂

  4. Aftonstjaerna den 8 september 2011 10:28

    Nä men precis! Men ingenstans i dessa klipp från forskarna påstår de heller att man går runt och slår ner folk. De säger enbart att det påverkar så att man blir aggressivare. De som drar de andra paralellerna är den anonyma polismannen som skyllde på GTA.

    Jag tycker att forskarna får ta skiten för vad dessa idioter som skyller på spelen utan att tänka gör. Och då blir det pajkastning från bägge sidorna, ingen bättre än den andre. Det blir liksom ingen mogen debatt utav det material som finns, och det tycker jag är tråkigt. Spelarna tycker jag beter sig barnsligt som försvarar sin hobby med sitt liv och att ingen får snacka skit om det, lite så känner jag att det är… Tyvärr..

  5. Holmberg den 8 september 2011 09:41

    Jag tror precis som Malmer säger att när det gäller forskning och ur ett samhällsdebattperspektiv (antagligen inget riktigt ord) så är det enda intressanta om vi tar med oss aggresiviteten efter vi stängt av Xboxen.

    Att adrenalinet flödar i ett tävlingsmoment (som ju spel är i även om man bara kör mot AI) är rätt naturligt och som du själv säger så spelar det egentligen ingen roll om vi slår sönder tangentbordet.. kanske logitech vill vara med och sponsra frustrerande spel men samhället skiter i ditt tangentbord.

    Så ja.. jag håller med om att man blir aggressiv när man spelar men om spelen gör en aggresiv är en helt annan fråga.

    Jag har ju varit securitycrew på dreamhack och känslan jag fick där var om man kan trycka in 10000 (nästan bara) killar i samma rum i 4 dagar utan ett slagsmål så talar det emot att dataspelare blir våldsamma.

    Sett ur ett större perspektiv finns det ju forskning (minns inte om det var UK eller USA) som visar att våldsbrotten har minskat senaste åren.

    Med det sagt så håller jag också med om att debatten måste mogna. Jag hör ofta spelare prata om hur spelandet har påverkat dem positivt på så många sätt, Språket förbättras, sociala hämningar har släppt efter onlinespel (hur fan det nu går till.. borde ju vara tvärtom) och den bästa är ju hur många säger att man ventilerar sin aggression genom spelen.

    Allt det här stämmer säkert.. men vill vi hävda att spel påverkar oss så måste vi ju ställa oss öppna för att de även kan påverka oss negativt.

  6. Aftonstjaerna den 8 september 2011 10:35

    Grunden i allt det här ligger nog att debatten måste växa upp från pajkastningen och att försvara det vi älskar med hull och hår. Att våga låta våran älskling få granskas så att vi får svar. Både negativa och positiva som du säger. jag tror också att de positiva egenskaper som växer från spelen är vida större än de negativa. Med det sagt, inte sagt att de negativa inte existerar, för det är jag övertygad att de gör.

  7. Kristoffer Nyr&eacut den 9 september 2011 13:26

    Som så många redan sagt tror jag spel kan göra än tillfälligt arg, men om det leder till att vi blir argare människor eller bara fått avreagerat oss och därmed blir lugnare och mer harmoniska som individer på det stora hela har jag ingen aning om.

    Personligen har jag aldrig förstört något på grund av att det gått dåligt i ett spel, bara kramat handkontroller väldigt hårt eller skrikit någon svordom rakt ut (om jag är ensam) i frustration.

    Men det är ett intressant ämne, alltså hur spelande påverkar våra hjärnor. Det jag är mest rädd för är själva avtrubbningen som skulle kunna ske när blodet skvätter åt alla håll efter att man dödat någon annan människa på andra sidan jordklotet i ett spel, skrattar, och sen gör om samma sak flera gånger i rad flera dagar i veckan.

    En annan sak jag läst någonstans är att spel och internet gör oss otåligare (trots mängder av grinding i ex wow), och är en av anledningarna till att så många har svårt att ta sig igenom böcker och liknande i dag. Om det är sant är det nog mer skrämmande än hur aggresiva vi kan bli enligt mig.

  8. Aftonstjaerna den 11 september 2011 12:29

    Ja, det här med otåligheten är ju också en aspekt att fundera över. Jag märker ju själv hur otroligt otålig jag är när man spelar nu för tiden. Jag orkar aldrig göra en massa sidouppdrag i random FPS 43. Fastnar jag i ett spel, oftast action/fps-genren så gör jag ett försök till och sen låter jag bli det.

    Men även spelare som är uppväxta under 90- och 00-talet har samma otålighet som jag själv upplever nuförtiden. Så att skylla på att man hade mer tid när man var liten tror jag inte heller håller. Men jag vet inte, tråkigt är det iaf.

  9. Internetblogg den 9 september 2011 15:19

    Har för mig att det var någon/några som tog upp något som liknade det här för inte alltför länge sedan. Jag kommer just nu inte ihåg vilka det var men för att summera så visade en forskningsgrupp att flerspelarspel generellt sett gjorde personer mer aggressiva även efter att de hade slutat spela.

    Däremot så visade det sig att de spel som du spelar ensam inte gav samma effekt. Forskarna drog slutsatsen att det inte var spelet i sig som skapade aggresiviteten utan snarare att det var den sociala interaktionen som fick en given person att vara aggresiv.

    Däremot så är det svårare att se på längre sikt vad som händer men, som du säger, så känner nog alla spelare till faktumet att irriation/aggresivitet förekommer när du spelar.

    Det jag vill komma fram till är att, visst, spel skapar aggresivitet men är den aggresiviteten relevant för samhället i stort? Och gör TV/datorspel oss mer eller mindre aggressiva än andra aktiviteter.