Årets ljud/musik
Den här kategorin innehåller två stycken spel. Ett som är innehar bästa ljudet rent tekniskt och ett som kort och gott innehåller årets bästa spelmusik. Det skulle kunna vara samma spel som vann bägge dessa titlar men det hade ju inte varit lika kul. Nä, jag har två olika spel från två olika genrer.
Det spelet som vinner i bästa ljud rent tekniskt är utan någon direkt utmaning Battlefield – Bad Company 2. Här snackar vi extremt välgjord ljud för exakt allt. Man verkligen ryser när man springer runt på olika material. Man hör när man går in i ett hus eller gömmer sig i ett rör. Ljudet av ens vapen ändras och det ekar precis så som man skulle kunna tänka sig att det skulle göra om man satt och hukade sig i ett stålrör i väntan på fienden.
När det gäller årets bästa spelmusik hade jag hoppats att jag kunde ha utnämnt Civilization 5. Det når inte upp till Civilization 4’s temalåt Baba Yetu som jag dock utnämner till världens bästa spelmusik någonsin. Men nu var det ju inte den bästa musiken oavsett år som skulle utnämnas utan årets musik. Och då tycker jag faktiskt att Final Fantasy 13 är en värdig vinnare för musiken som bygger upp den rätta spänningen i spelet. Jag vet att musiken inte gillas av alla och att den engelska titellåten av Leona Lewis fick kritik och att man ville ha originalmusiken istället även här i väst.
Men jag tycker faktiskt att låten är riktigt bra och kommer på mig själv att nynna på den då och då. Men spelmusik är inte bara titellåten utan även den musik som ligger under hela spelets gång. Och här visar Final Fantasy 13 upp sig rejält. Det är så där härlig Final Fantasykänsla genom hela spelet när det kommer till musiken och jag tycker att Square Enix är väl värda den här utmärkelsen!
Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ’Årets ljud och musik’: Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, Bloggonoid, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Munins skärvor, n00b schoolbus, Onlajn, Pixelviking, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar och Xboxflickan & Nikke.
Kategorier: Årets spel, Bloggserie, PCKommentarer
13 kommentarer to “Årets ljud/musik”
Bad Company 2 är en given vinnare tycker jag. Det välgjorda ljudet där är en njutning bara i sig. Har ibland dröjt kvar liiiite för nära explosioner och rasande hus bara för att njuta av ljudmattan 🙂
Jag hoppas fler utvecklar tar sig den tiden med ljudet som DICE har gjort. När man hör bra ljud så inser man verkligen hur mycket det förhöjer upplevelsen i spelet.
Ja det är verkligen fantastiskt. Helt klart det spelet som har förstått hur viktigt ljud är i spel egentligen. Tidigare har jag bara tyckt musiken varit viktig i ljudbilden. Bra DICE!
Jag håller med dig om BFBC2, jag tycker lika. Den som inte spelat eller har fått uppleva ljudet i Battlefield har verkligen missat ett mästerverk.
Då tycker jag de som missat detta underverk skall passa på nu när Vietnamexpansionen släpps!
Ja, jag kan inte göra annat än att hålla med om BC2. Fantastiskt ljud, och min vinnare också.
Jag håller med om att FF13 har riktigt bra musik, även om jag själv nog skulle utmärka Red Dead Redemption som bästa spelsoundtrack. Jag funderade på om jag skulle göra en liknande uppdelning som du, för jag tycker att Rockstar verkligen gjorde någonting speciellt med soundtracket till RDR, men jag skippade det i slutänden. BC2 är tillräckligt bra för att vinna ensam. 🙂
Du har säkert rätt 🙂 Faktum är dock att jag inte kan komma på titellåten till bc2 om jag försöker. Däremot har jag inga problem att börja nynna på bf1942-titellåten 😉
Det är ju sant, Bad Company 2 har ju grymt bra ljud. Det tänkte jag inte alls på när jag gick igenom kandidater för ljudet (fast visserligen bestämde jag mig väldigt snabbt för Limbo). Helt överlägset FPS-konkurrenterna när det kommer till ljudeffekter, verkligen. FFXIIIs musik däremot fastnade jag inte så förbaskat mycket för även om det fanns låtar som var bra.
Limbo verkar vara många som har valt, jag har bara testat demot och nu när jag försöker komma ihåg det så är det bara tomt 😉 Kanske värt att testa om det hamnar på någon rea iaf!
Jag tror det finns två anledningar till att spela FFXIII för mig. Grafiken, och ljudet. Alltså hoppar jag över till Youtube och lyssnar där så känner jag mig ganska fulländad. Utsidan bryr jag mig nämligen inte mycket om.
Är inte det tråkigt att glo på youtube i 40+ timmar? 😛
Haha, jag ska ju bara lyssna. Det går nog ska du se. 😉
Lustigt att vi både valde samma. Riktig högodddsare det där. 🙂
Gillar också att du erkände att du gillar Leona Lewis-låten. Jag vågade inte skriva det, men håller med dig i hemlighet… 😉
Civ 4 musiken är verkligen jättebra, känner en sådan glädje varje gång jag hör den.