Årets story

Ännu en kategori som är specialskriven för mig Ler med tungan ute Så det här kommer att bli ännu ett lite kortare inlägg om det spelet som har den minst ointressanta storyn. Jag brukar inte bry mig om storys överhuvudtaget utan det är helt och hållet spelkontrollen som avgör huruvida ett spel är bra eller inte. Det här spelet jag valt nu är inte speciellt bra i dess styrning och jag gillade det egentligen inte alls trots att jag spelade igenom det hela. Men den har åtminstone ett ställe där storyn som på sin höjd nådde en matinéfilms manus och stod ut lite över alla andra spel som släpptes i år.

ARETS7

Spelet i fråga är Red Dead Redemption och är egentligen ett ganska tråkigt spel rakt igenom. Spelkontrollen är på sin höjd knappt godkänd och grafiken i spelet är ganska trist. Men nu var det ju storyn vi skulle diskutera och här måste jag faktiskt säga att Rockstar har lyckats helt okey för att vara ett spel. För jag tycker faktiskt att man fortfarande måste lägga till “för att vara ett spel”. För om man bara säger att storyn är bra och jämför med böcker, film och vissa TV-serier så kan man inte längre använda ord som bra eller godkänd. För så undermålig tycker jag faktiskt att storyn är i de allra flesta spelen.

154857d1273523666-red-dead-redemption-thread-rdr_02

Jag vill inte spoila något ur storyn även om jag själv inte bryr mig om att höra att den eller den dör i ett visst spel. Spelet blir för mig inte sämre ändå eftersom spelkontrollen är lika bra oavsett om storyn är spoilad eller inte. Men det är ett visst ställe i slutet av berättelsen som står ut lite extra över alla de andra händelserna. Och det är den scenen som får det här spelet att ta hem segern i den här kategorin.

Som en god två måste jag ändå få nämna Alan Wake som jag tycker gör det mesta rätt. Storyn i Alan Wake är jämnare under hela spelet men topparna toppar aldrig den scenen i Red Dead Redemption.

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ’Årets story’: Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Onlajn, Pixelviking, Savepunkt, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar och Xboxflickan & Nikke.

  Kategorier: Årets spel, Bloggserie, Xbox

  Kommentarer

7 kommentarer to “Årets story”

  1. Familjenspel den 7 december 2010 10:50

    Hahaha det låter verkligen som du "älskar" storyn 🙂 Kunde du inte valt storyn i Starcraft 2 istället annars, PC spel med story kanske tilltalar dig mer 😉

  2. Aftonstjaerna den 7 december 2010 15:32

    Jag är plattformsoberoende 😛 Jag spelar spel, inte plattform, sedan är det ju bara en slump att de bästa spelen kommer på PC, inte mitt fel 😉

  3. Holmberg den 7 december 2010 11:15

    Inte illa med 2 konsol-spel på din topplista idag. Men visst.. Har varit glest med spel med någon story överhuvudtaget till PC och att folk ens tar fram StarCraft 2 som ett förslag är ju ett gott bevis för hur illa det är hehe.

    Om dom bara hade struntat i Mexico-uppdragen så hade storyn i Red Dead Redemption varit mycket starkare och tightare tycker jag men visst står den ändå som en bra kandidat till årets story tycker jag.

    Spel kommer ju aldrig ha lika bra storys som tex litteratur eller film eftersom dom kan unna sig lyxen att helt styra handling och exponering efter eget regi och spel måste lämna över en del av regin till spelaren och där spricker det.

    Dock tror jag att man kan göra betydligt bättre storys än vad som är i spel idag och där man åtminstonde till viss del berör spelaren och ger en önskan om att få "se hur det går" när man spelar vidare.

  4. Aftonstjaerna den 7 december 2010 15:34

    hehe, ja det är väl inte illa! Jag har ju faktiskt samtliga konsoler den här generationen förutom PSP så att mina ord är värda något istället för sånna som inte har PC men rackar ner på dem (inga nämnda, inga glömda :P).

  5. Oskar Källner den 7 december 2010 11:23

    "Spel kommer ju aldrig ha lika bra storys som tex litteratur eller film eftersom dom kan unna sig lyxen att helt styra handling och exponering efter eget regi och spel måste lämna över en del av regin till spelaren och där spricker det."

    Jag är inte säker på att det måste vara en naturlag. Jag tror att det går att använda spel som ett minst lika bra medium, om inte bättre. Just det faktum att vissa delar av regin måste lämnas över till spelaren kan lika gärna vara en styrka, inte en svaghet.

    Framtiden får utvisa…

  6. NuYu den 7 december 2010 12:05

    Jag är helt med på det Oskar säger, faktum är att jag ser störst potential för spel som berättarmedium.

  7. Lunandrez den 7 december 2010 16:47

    RDR var en av mina kandidater också till en början, även om Alan Wake för mig var en självklarhet när det kommer till storyn. Mycket bra spel båda två.