Lista över företag som könsmärker spel
Jag tänkte jag skulle sammanfatta en liten lista på företag som säljer spel till oss konsumenter baserat på vilket kön vi tillhör. Jag tänker också göra en liten lista på företag som inte säljer spel till oss baserade på vårt kön.
Först har vi företagen som tror att man gillar olika saker beroende på vad som sitter mellan våra ben.
- Cdon – Känner att jag har skrivit allt som går att säga om just Cdon så jag bara konstaterar att de ligger stabilt kvar på min lista över bojkottade företag.
- Spelbutiken – Den här butiken var en av mina favoritbutiker där jag lade mest pengar tidigare eftersom de oftast hade väldigt bra erbjudanden. Men nu är det slut på det tills de bättrar sig.
- Pricerunner – De delar in julklappstips i honom och henne vilket känns väldigt onödigt. Lite cred ska dom dock ha eftersom Left 4 Dead 2 ligger som tips till henne istället för något Hello Kittyspel.
Sedan en lista på företag har tagit steget in i 2000-talet!
- Gameshop – Är mycket aktiv på twitter och verkar veta vad konsumenterna vill ha.
- Elgiganten – Har julklappstips baserat på hur mycket pengar man är beredd att lägga istället för någon annan konstig uppdelning.
- Pccity – Även här är julklappstipsen baserade på hur mycket pengar man vill lägga.
- Webhallen – Inga julklappstips ännu men produkterna är uppdelade i genrer.
- Game – Tipsar om julklappstips i deras julkatalog, helt befriad från stenålderstänk.
- Dustinhome – Har olika kampanjpriser men de kategoriseras som sig bör efter genre.
- Discshop – Julklappstips som du kan köpa till både brosan eller syrran.
- Onoff – Har vissa produkter taggade som julklappstips men de är inte könsmärkta.
- Siba – Delar in sina julklappstips i hur mycket pengar man är beredd att lägga.
- Ginza – Inga julklappstips ännu men kategoriserar spelen efter genre.
Därefter är det ett företag som är på väg in i 2000-talet men tyvärr inte riktigt har släppt taget om dåtidens synsätt på att smak sitter mellan benen. Megastore.se har nämligen den goda smaken att dela in julklappstips i Strategispel, Simulatorspel, Racingspel osv. Tyvärr faller de lite på att de sedan även har julklappstips till pappa och mamma.
Det här är en liten lista jag satt samman enbart för mig själv så att jag vet vilka butiker jag skall undvika och vilka jag kommer att handla hos när det är dags att handla julklappar. Som tur är det fler butiker som befinner sig på listan över vitlistade butiker. Jag hoppas dock att det inte kommer att behövas några mer blogginlägg eller brev till de olika företagen för att de skall förstå att de förlorar mer än vinner på att dela in spelen efter kön. Men så länge de håller på med de här dumheterna så kommer jag att vara där och uppmärksamma både dem och er hur verkligheten ser ut.
Läs gärna mer om det här hos Megastorm som även ger bra förslag till företagen om hur de skall kunna kategorisera sina spel samt hos Xboxflickan & Nikke som uppmärksammade oss inte bara om könsmärkningen på spel men även att Spelbutiken tipsar om spel med PEGI-märkningen 18 år till pojkar.
Kategorier: ÅsiktKommentarer
10 kommentarer to “Lista över företag som könsmärker spel”
Jag blir rätt fundersam, hur motiveras Left 4 Dead 2 som ett spel för "henne"? 😛
Och bara så att ingen exploderar i ett moln av ilska, jag säger inte att det är FEL att rekommendera Left 2 Dead 2 till tjejer, men jag undrar bara hur det går ihop med vår tids könsstereotyper som jag antar legat till grund för den här uppdelningen?
Jag förstår inte hur någon kan rekommendera något till någon enbart vetandes vilket kön personen i fråga innehar. Känns som att vi borde vara mer upplysta vid det här laget, men det är väl som jag skrev någonstans tidigare att den gamla generationen måste dö ut först innan ändringar kan ske, och då sker de ändå sakta eftersom den gamla generationen har lagt in sina värderingar i deras barn.
Kristian: Lusten att skjuta zombies är starkare än fördomarna…
Jag hoppas starkt på att webhallen inte hittar på något fånigt nu. Det är där jag handlar mest.
Amazon har en liknande indelning – mamma, pappa, pojkvän/man, flickvän/fru – bland kategorier för barn och ungdomar, samt lite mer generella kategorier ("mest skänkta inom kategori X", till exempel). Det ligger dock väldigt bortgömt. Jag fick leta rejält innan jag hittade det.
Sedan kollade jag på brittiska Game, som jag oftast köper spel från. Hittade inget liknande där.
Skönt att se att många företag inte listar på det där sättet!
Tack för länken =)
[…] Men Spelbutiken har inte övertygat mig att det kanske är någon ändring på gång, så kvar på svartlistan får de stå! var pusha_url = "http://www.aftonstjaerna.se/spelbutiken-har-svarat/"; var […]
Det verkar vara något genomgående för alla affärer att ha "hennes" och "hans". I en klädbutik säger jag inget om det men med spel? Konstigt. Och vem bestämmer i butikerna? "Hm ne det här är blodigt det måste vara för killar"
Skandal.
Skulle nästan gissa att det är lite utav ett arv ifrån just klädbutikerna att det blivit en generell julgrej det här med "klappar till henne" och "klappar till honom". Var ju inte så förr vad jag minns, utan då var det ju bara klädbutiker och typ smyckes/klockaffärer som hade sånt.
När mer och mer i samhället blir icke-genuint fejk så försöker kanske butikerna kompensera det genom att verka mer och mer juligt geniuna och plockar traditioner från alla möjliga ställen i sina försök att få kunder. Resultatet blir som här ganska mycket fail när traditionen inte passar innehållet.
Jag förstår inte varför det är "okej" när klädbutiker gör så, medan det är "skandal" när spelbutiker (eller butiker som, bland annat, säljer spel) gör så. Det är samma sak, med skillnaden att det pågått så länge när det gäller kläder att uppdelningen blivit allmänt accepterad. Låt det gå lika lång tid även när det kommer till spel, så kommer det förmodligen att bli lika allmänt accepterat också.
För mig är det inte okej med fördelningen i klädbutiker heller. Jeans på ett ställe, kjolar på ett ställe, långärmade tröjor, tajta tröjor, baggybyxor, jackor, kappor… allt kan sorteras helt utan att blanda in kön och jag hatar att gå in i klädbutiker och se deras usla uppdelningar.
Samma med alla andra onödiga kategoriseringar överallt.