Pc generationer före konsolerna

Cevat Yerli har sagt i en intervju att PC ligger en generation före konsolerna och att utvecklarnas fokus på just konsoler håller tillbaka den grafiska kvaliteten på PC. Cevat Yerli är för den som inte vet, en av grundarna av Crytek som har gett oss grafiska mästerverk som Far Cry och Crysis. Det här handlar givetvis om multiplattformsspel där den svagaste maskinen rent grafiskt sätter standarden. Jag är inte så insatt i just speltillverkning men känner att det låter vettigt det Cevat säger.

crysis2fn2

Nu tycker jag i och för sig att spelen ser redan ruskigt bra ut så jag kan bara drömma om vad som kommer hända när nästa konsolgeneration släpps. För även om jag mer än gärna spelar retrospel som inte har någon tekniskt vacker grafik att komma med i dagens mått mätt så gillar jag självklart även grafiska fester så som Crysis var när det kom.

  Kategorier: Åsikt, Nintendo, PC, Playstation, Xbox

  Kommentarer

6 kommentarer to “Pc generationer före konsolerna”

  1. Spel-Malmer den 26 november 2010 20:42

    En bra motor och resurser som från början är högupplösta och sedan efteråt anpassade för varje platform kan skala bra med hårdvaran, så om du sitter på en monster-PC tror jag nog Crysis 2 kommer leverera.

    I hur motorn är uppbyggd (har läst massa teknisk dokumentation) så känns det som om den kan skala riktigt bra uppåt. Mycket handlar ju om att man kan öka på antalet samples i ljus och skuggmodellen och köra med högre upplösning ljusvolymstexturerna.

    Kort kan man säga att spelet har en rad ställen det kan växa i både uppåt och neråt, så det blir spännande att se vad de hittar på i Crysis 2 rent tekniskt på de olika plattformarna. Sen hoppas jag även att man får besöka central park så det inte bara blir skyskrapor.

  2. Spel-Malmer den 26 november 2010 21:10

    Tillägg:
    Men såklart är det så att konsollerna håller tillbaka PC. No doubt. Ville bara få sagt att jag tror Crysis 2, om något, skalar bra uppåt.

  3. Aftonstjaerna den 26 november 2010 22:06

    Jo jag tvivlar absolut inte på att Crysis 2 kommer att leverera om man har resurser i sin PC. Samtidigt stämmer det nog som Mr. Crysis säger att det hålls tillbaka en del. Kanske av bekvämlighet, men kanske även att vi har nått en såpass bra standard nu att jag tror de flesta är nöjda.

    Själv tycker jag inte vi har nått ett sådant stort steg rent grafiskt sedan 3dfx/Voodookorten kom då man gick från software till glide hette det va? Nu är det bara en förfining av en redan fin teknik och inte något sådant monsterhopp.

    Och jag hoppas verkligen slippa se för mycket New York, för jag är rejält trött på stora städer i spel 😉

  4. Ercarret den 29 november 2010 02:42

    Jag skulle nog inte direkt säga att det är konsolerna som håller tillbaka datorerna. De ligger efter rejält rent tekniskt, utan tvekan, men om utgivarna kände att PC-marknaden var värd att prioritera lika högt som konsolmarknaden så skulle vi nog se spel som tog tillvara på fördelarna med PC:ar mer än i dagsläget. Så verkar dock inte vara fallet, men rent spontant jag kan inte se hur det huvudsakliga felet ligger hos någon annan än utvecklarna/utgivarna själva.

    Det är sällan det rent tekniska som lockar mig till PC-spel, eftersom jag sällan har en dator som verkligen krossar konsolprestandan. I stället är det främst kontrollerna som jag tycker skiljer spelen åt. Jag gillar skjutspel på min 360, men det går inte att argumentera mot precisionen mus/tangentbordsstyrning där. Det går att argumentera för att det kan vara lika kul på konsol som på PC, definitivt, men kontrollmässigt så är PC-lösningen oftast bättre än den på konsol. Det är därför som det är synd att kontrollerna många gånger verkar vara till PC-spelens nackdel snarare än fördel. Spelen lider av "konsolsjuka", och kontrolleras (trots potentialen) sämre än när de spelas på konsol.

    Men är detta konsolernas fel? Nej. Det är utvecklarnas fel, som misslyckas med att göra en likvärdig PC-upplevelse. Det har ingenting med konsolens prestanda att göra.

    Sedan har vi piratkopiering, givetvis. Tyvärr så drabbar ju motåtgärderna oftast de ärliga konsumenterna. Jag köpte Dragon Age till PC – vad annars, eller hur? – och jag har inte ett tillräckligt stort vokabulär av svordomar för att beskriva hur mycket EA:s antipiratåtgärder … ja, som sagt, jag har inte orden. Men om jag hade dem, skulle det här inlägget förmodligen bli barnförbjudet. Förmodligen även vuxenförbjudet. Du skulle förmodligen behöva lägga ned bloggen. Det är inte felfritt på konsoler heller – märkte jag nyligen – men det är betydligt bättre. Det känns inte som att folk motarbetar en som konsument i samma grad som det kan kännas så när man är PC-spelare.

    Nu är jag lite för trött för att komma på fler exempel, men rent generellt så kan man säga att man – när man köper PC-spel – köper lite mer av grisen i säcken än när man köper samma spel till 360 eller PS3. Det är svårare att förutspå hur bra det ska flyta på, medan man med konsolspel vet att det fungerar så snabbt du stoppar skivan i maskinen. Nu talar jag inte om installationer eller dylikt, men det är ju ytterligare en aspekt av det hela.

    Jag tror att PC-utvecklandet skulle kunna fungera galant och vara hållbart i längden, om bara tillräckligt med resurser lades på det och branschen slutade behandla kunderna som potentiella tjuvar och banditer. Jag kan väl förstå anledningarna till att inte göra det, men i så fall tycker jag inte att man har någon rätt att kritisera konsolerna för att hålla tillbaka en. Jag tycker inte riktigt att det argumentet håller.

  5. Aftonstjaerna den 29 november 2010 09:43

    Jag tror också precis som dig att det handlar om utvecklarna och inte konsolerna i sig. Just i det här fallet så vet vi ju att Cevat är värsta grafiknörden och jag tolkar intervjun som att han inte menar sitt eget Crysis 2(som verkar bli ett grafiskt monster) utan andra tillverkares spel(som givetvis inte håller Crysis 2 mått). Och då enbart i den tekniskt grafiska aspekten. Det kan givetvis bara vara ett utspel för att hypa Crysis 2 och dess grafik ännu mer. Och visst är det så att jag tror piratkopieringen har en stor del att att bära för att PCn idag tyvärr är nedprioriterad.

    Och tyckte du Dragon Age var DRM-tungt så skall du nog inte testa några av Ubisofts spel även om jag storhöjde Settlers 7 till skyarna när det kom. Den DRM:en med ständig onlinekontakt är bedrövlig!

    Tack för ännu ett i raden givande inlägg till bloggen, sådant uppskattas mycket! 😉

  6. Ercarret den 29 november 2010 11:59

    Sedan gillar jag inte Cevat, ska jag kanske tillägga. Mitt intryck av honom är att han verkar vara ganska dryg. Jag minns att jag läste en intervju med honom i samband med att jag köpte ny dator för något år sedan, där han beklagade sig över den relativt dåliga försäljningen som det första Crysis hade. Piratkopiering var hemskt. Att Crysis var så tekniskt krävande att gemene man kanske inte hade möjligheten att spela spelet var ingenting som han reflekterade över. När jag köpte min nya dator, två år efter Crysis släpp, kunde jag fortfarande inte lira spelet. Det hackade något så otroligt, även på lägsta grafiknivån. Nu hade jag iofs inte köpt en dator optimerad för spelande, men det var ändå en dator köpt två år efter spelets släpp.

    Warhead-expansionen fungerade bättre. Det verkade som att Crytek lärde sig att optimera spelet såpass att det gick lika bra att skala ned som att skala upp, och förhoppningsvis tar de det ett steg längre inför del två i serien. Jag har liksom fortfarande inte en burk som kan spela Crysis 2, ordentligt om nedskalningen inte är bättre, och då är det ju knappast KONSOLERNAS prestanda som gör att jag som konsument inte stödjer PC-versionen.

    Jag körde Steam-versionen av Dragon Age, och det är den som jag uppfattat som mest problematisk av de olika versionerna. Det kändes lite som att EA och Bioware bara antog att allting skulle flyta på bra på Steam och skippade QA:n där, för det blev verkligen problem vart man än tittade. Jag kunde inte ladda ned DLC; jag kunde inte öppna sparade filer för att de innehöll DLC som jag betalat för, men som jag uppenbarligen ändå inte hade "tillstånd" att spela; min syster, som hade ett separat konto, kunde inte använda DLC:n som jag betalat för; jag kunde inte använda toolkitet; etc., etc., liksom. Det kändes så konstigt eftersom spelet som sådant var helt galet polerat.

    Ubisoft gör mestadels spel som jag föredrar att spela på konsol i vilket fall som helst. Settlers är ju inte ett sådant, förstås, men jag är inte intresserad av Settlers. Men till exempel PoP tycker jag är ett klockrent handkontrollsspel (jag kan inte motivera mig själv att köpa en handkontroll till datorn; kör jag på den, kör jag med mus/tangentbord). Jag har dock hört en hel del skräckhistorier om deras DRM, men jag har inte tänkt särskilt mycket på det. "Konstant internetuppkoppling, vem har inte det?" Jag, har det visat sig på sistone. Den strular konstant känns det som. Vilket skulle vara dåligt, har jag förstått, om jag spelar ett Ubi-spel.

    Tack för bra inlägg själv! 😀