Retro – Min bästa CS-bana
Jag fick sådan lust att skriva lite om min bästa CS bana. Det är ett jättegammalt spel och det var jättelängesedan jag skapade den här. Men det var tack vare de guiderna jag berättade om i går. Jag vet inte exakt men jag överdriver nog inte om jag säger att det ligger runt 150 timmar bakom den. Nu i efterhand känns det helt sjukt mycket tid som aldrig jag kommer nyttja igen då spelet är såpass gammalt. Men jag vet att jag och mina kompisar som spelade den mycket då det begav sig hade sjukt roligt. Att jag sedan fick aktivt kritik om vad som kunde göras bättre för att direkt efter gå in och ändra det gjorde det ännu roligare att skapa och lägga ner tid. Så visst var det värt det.
Banan skapade någon gång under år 2000. Därefter utvecklades den under ett antal år. Den är nämligen lite ofrivillig kontroversiell. Ni ser på bilden nedan två höghus. Själva banan gick ut på att man som terrorist skulle placera bomber någonstans i ett av husen för att sedan spränga båda husen. När sedan WTC i New York “sprängdes” 2001 så kändes banan inte så lustig längre. Men jag fortsatte ändå att arbeta med den eftersom den var så omtyckt av de runt omkring mig.
Det finns massor av små finurliga finesser att utnyttja på banan. Att skjuta ner glasövergången mellan de två tornen när någon stod där uppe var en av favoriterna. Självklart störtade den som stod där mot en självklar död. Men även små en knapp för att låsa en dörr bakom en högst ovetande fiende för att sedan få hela taket att sakta mosa fienden under sig. Som en liten råttfälla 😉
Det sista jag arbetade med kartan var nedanstående trappa. Den vet jag att den säkert tog 10 timmar att färdigställa. Det var en fruktansvärd konstruktion och så sjukt pilligt att få till. Det är otroligt när man ser dagens kartverktyg hur enkla de är att arbeta med. Och då var ändå det här verktyget bland de enklaste på den här tiden.
Efter att jag skapade den här och andra banor så var jag verkligen inne på det spåret i mitt liv att jag ville bli bandesigner. Jag hade American McGee som en av mina största idoler när det gällde leveldesign. Kanske tar jag upp det här någon gång igen som en hobby, men antagligen inte eftersom det är så sjukt tidskrävande och att jag vet att antagligen kommer jag inte ha några att spela banorna med/mot. Det var annorlunda på den tiden då de flesta av mina IRL-polare verkligen lirade spel.
Jag tänkte i alla fall som avslutning länka till banan i fall ni skulle få lust att testa den.
För Er som glömt var filerna skall ligga så skall wad-filen ligga i steam/steamapps/användarnamn/counter-strike/cstrike/ och bsp-filen i counter-strike/cstrike/maps/ och har ni ingen maps-katalog så skapar ni den. är det bara att gå in i spelet och starta nytt spel och välja banan de_lock2000 ur listan.
Kategorier: PC, SkapandeKommentarer
5 kommentarer to “Retro – Min bästa CS-bana”
Hehe, kanske är det så att Al Quida använda denna banan som träningsbana inför 11:e September. Nej det ska man inte skämta om. Men två torn och spränga upp dem känns ju igen. Kusligt.
Verkar vara en rolig bana tycker jag!
Trevlgt. Denna ska jag testa ikväll. CS är kärlek för mig även om jag aldrig spelar det nuförtiden. Men nu gav du mig en anledning det starta det igen.
Ja lite Deja Vu fick man den morgonen den 11/9, men men…
Hoppas du gillar den Johan, den är nog mer "rolig" än verklighetslik om man säger så 😉
Riktigt roligt att göra egna kartor, jag gjorde några till Quake när det begav sig. Vad var det det hette…Deathmatch Maker va? Grymt kul! Gjort endel till Red Alert och Starcraft också.
Din verkar riktigt kul, får ta och prova den 😉
Valve Hammer Editor hette den till CS vet jag. Quake gjorde jag aldrig banor till, däremot Doom 1 och 2 med hjälp av DoomCAD 😉