Settlers 7 – Ett av årets bästa spel!
Nu har jag spelat Settlers 7 i ungefär 12 timmar och jag har ännu inte hunnit halvvägs i kampanjen och jag har heller inte hunnit testat multiplayer eller skirmish heller för den delen. Så att det finns mycket att göra i det här spelet är något som är sant. Jag nämnde i mitt tidigare inlägg att det fanns lite flirtar från Settlers 2-tiden. Jag måste få ändra mig lite där. Spelet andas Settlers 2 på 2010-talet rakt igenom. Det är lite annorlunda mekanik bakom spakarna med det här spelet är verkligen Settlers 2 i dag! Jag känner mig som 12 år igen och vill bara spela vidare hela dagen. Och det skulle jag gjort om jag inte vore vuxen och hade andra saker som måste göras 😉
Det första som slår en när man startar upp spelet och när man skall placera ut sina första byggnader är att det fungerar lite annorlunda. Alla byggnader tillhör en huvudbyggnad. Så det finns tex en byggnad som är som en hubb där du kan sätta på tre “gamla” byggnader. Så en sådan huvudbyggnad innehåller alltså tex en träplanterare, en såg och en skogshuggare. Sedan är den byggnaden fullbyggd och du får bygga en ny sådan huvudbyggnad. Det här tar en liten stund innan man blir vän med och innan man gillar hur det fungerar. Resurshanteringen är på sina ställen något förenklat sedan tidigare Settlersspel. Du har inte en hammare, en såg osv som verktyg utan du har en tool som går till alla dessa yrken. Det förenklar men tar egentligen bara bort en tidigare jobbig micromanagment som jag i dag inte har tid att sitta och pilla med.
De som har spelat Settlers 5 kommer känna igen de zonerna som kartan är indelad i. Istället för att man bygger torn som tar över en viss mark så finns färdiga zoner med ett torn på plats redan. Dessa tar man över på gammalt Settlers 2 vis genom att markera att soldaterna skall anfalla. Så inget RTS-tjaffs med att man styr gubbarna själva vilket fallet var i Settlers 5. Alla sådana torn kan sedan uppgraderas för att få större motståndskraft ifall man skulle vända ryggen till i några minuter. Man kan även förstärka dem med kyrkans män så att mina soldater i den zonen blir tåligare mot attacker (som en översatt guldfunktion från Settlers 1).
I kampanjen så vinner man kartan genom att få poäng. En karta kan man tex vinna genom att få 5 poäng. Dessa poäng samlas ihop genom att tex ha fler soldater än sina motståndare, ta över en viktig punkt på kartan osv.
En sak till, spelet är övergudomligt vackert! Jag kör på fullt kräm på alla effekter utom AA och det flyter på riktigt bra. Min burk är drygt 2.5 år gammal. Förvisso var det en toppburk på den tiden men det har hänt en hel del sedan dess 😉
Nu undrar givetvis en hel drös angående det beryktade DRM:et som spelet är förgiftat med. Jag har faktiskt inte ens märkt av att det lilla Ubisoft-programmet har legat i bakgrunden och körts. Det har inte varit några avbrott i spelet alls och då har jag ändå en ganska ostabil ComHem-anslutning som brukar hänga upp sig ett par gånger om dagen i korta stunder (5-10 sek). Kanske kan vara en tolerans på korta stunder?
De som kommer över DRM:et och vill ha ett sjukt bra och roligt spel som säkert kommer ge fler timmar än något Final Fantasyspel kan ge gör helt rätt i att investera i Settlers 7! Jag menar, hur billigt är egentligen inte 369 kronor för ett nytt spel som bara kampanjen gissningsvis räcker i över 30 timmar? Skönt för oss som köpt konsolspel ett tag att komma ifrån 600 spänn 😉
Kategorier: Årets spel, PCKommentarer
3 kommentarer to “Settlers 7 – Ett av årets bästa spel!”
Men Final Fantasy är bäst 🙂
Har ingen PC…eller jo, en laptop såklart. Går inte att spela spel på den. Så det får bli fortsatt Final Fantasy 13 för mig. Men visst, det ser mysigt ut det där. Lite som Fable 2 nästan. Fast det är nog lika bra ändå. Strategi/civilisationsbyggande var aldrig något för mig.
[…] ingenting. Som tur så levererade Settlers 7 och jag skrev lite mer utförligt om själva spelet här då vi vidare i det här inlägget enbart skall inrikta oss på […]